×

Visionen kräver också att synen på retail förändras, med nya insikter i konsumentbeteenden och i hur kundresan egentligen ser ut.

Nordic Feels högra arm

Spot On och Nordic Feel har jobbat ihop sen våren 2016. Nordic Feel jobbar idag utan egna utvecklare, där Spot On kliver in och jobbar i alla projekt som kretsar kring Litiumplattform, med fokus på frontendapplikationer.

– Det är oerhört inspirerande och roligt att jobba tillsammans med Nordic Feel. Våra arbetssätt matchar, de har en affärsmässig höjd och en vision som triggar oss, säger Lars-Åke Wahlberg på Spot On.

Utöver Litium Studio som CMS är ehandelsplattformen uppbyggd med moduler, där till exempel Klarna står för betalningar, söklösningen Loop54 och Emarsys för CRM.

– I sin lösning har Nordic Feel kombinerat ledande plattformar och tjänster, som till exempel Loop54 för produktsökningar och Emarsys för datadriven och automatiserad kundkommunikation, allt för att optimera relevansen för kunden genom hela köpprocessen, och i olika kanaler, säger Andreas Engman på Spot On.

– Spot On är vår högra arm, säger Tobias Mattsson, COO på Nordic Feel.

Fail fast

Modultänket i ehandelslösningen gör att Nordic Feel blir snabbrörliga i vidareutvecklingen och kan förändra snabbt. Just snabbrörligheten är viktigt för Nordic Feel, som har implementerat leantänk i hela organisationen, de jobbar agilt i sina projekt och kan testa snabbt för feedback.

– En förutsättning för att snabbt kunna testa och följa upp datadrivna hypoteser är att produktionssättning inte utgör ett hinder. Hos Nordic Feel finns alla rutiner för continuous delivery på plats vilket gör detta arbetssätt möjlighet, säger Andreas Engman på Spot On.

Visionen om den bästa användarupplevelsen skapar också en tydlig roadmap, som sätter riktningen framåt.

– Fail fast är viktigt för oss, berättar Tobias Mattson. Vi jobbar snabbt och har högt i tak, vi tror inte på den perfekta bilden utan inser att det är en konstant resa.

Rekryterar remote

Nordic Feel siktar på egen rekrytering framöver, men då med fokuset på talanger inom UI/UX. Även projektledare kommer rekryteras. Bolaget är baserat i Växjö, men organisationen jobbar gärna remote. De jobbar med Nöjd medarbetarindex, något som de ser leder till att medarbetare mår bra, är motiverade och att det i sin tur skapar nya möjligheter i utveckling, projekt och liknande.

För Nordic Feel är Sverige huvudmarknaden, men säljer även i Norge, Finland och Danmark. Företaget är lönsamt och återinvesterar vinsten i bolaget.

– Ska vi kunna vara konkurrentkraftiga mot till exempel Amazon i framtiden måste vi jobba smartare. Vi kan inte konkurrera med pris där, utan måste istället erbjuda en unik kundupplevelse som gör att vi blir förstahandsvalet, säger Tobias Mattsson. Vi inspireras till exempel av gamingvärlden och tänker hellre consumer first än mobile first.

Om Nordic Feel

Nordic Feel startades 2006 och har etablerat sig som en av de ledande skönhetsbutikerna i Norden. I sortimentet finns över 200 varumärken och cirka 15 000 olika produkter inom bland annat hudvård, hårvård, parfym och makeup.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

mail mobile facebook instagram linkedin2