×

Begränsingar skapade målen

Resias tidigare webbplats var inte helt optimerad för inkommande söktrafik (SEO) och bokningsflödet var inte anpassat för mobiler, själva bokningsdelen var inte heller en integrerad del av webbplatsen. Dessutom var det svårarbetat för webbplatsens redaktörer. Kombinerat skapade dessa begränsningar ett bra och tydlig målbild för den nya webbplatsen och detta styrde arbetet framåt.

– Spot Ons förmåga att kombinera webb och teknikutveckling med ett tydligt fokus på vad som genererar fler affärer är mycket uppskattad i samarbetet, säger Tomas Josefsson, Marketing & E-Commerce Director på Resia.

Ett agilt samarbete

– Här på Resia arbetade vi nära Spot On under hela projektet, där delar av deras team ofta satt här på våra kontor och kändes mer som en utvecklingsavdelning inom Resia än som en konsultfirma. För mig personligen var det superbra att kunna bolla olika idéer med Andreas, som har betydligt längre erfarenhet än mig själv inom agil utveckling och projektledning. Jag lärde mig mycket under projektets gång, och är glad att vi fortsatt arbetar tillsammans med Spot On, säger Paul Appelqvist, produktägare på Resia.

– Resias har en teknikavdelning där agilt och datadrivet ses som en självklarhet, vilket skapade mycket bra förutsättningar i projektet, säger Andreas Engman på Spot On.

Lanseringen är bara början

Resultatet? En responsiv webbplats med ett bokningsflöde som är integrerat med övrigt innehåll. Strukturen är SEO-vänlig. På den nya webbplatsen kan redaktörerna själva anpassa och testa innehåll på samtliga sidor, tack vare ett smart blocktänk.

Direkt vid lansering övergick MVP:n i fasen ”ständig förbättring baserat på hur webbplatsen används”, helt enkelt datadriven utveckling - med samma projektteam som har varit med och utveckling sen start.

– Spot On är lyhörda, kundfokuserade och en proaktiv partner som identifierar och tar ansvar för vår hela digitala affärs- och produktutveckling, säger Tomas Josefsson, Marketing & E-Commerce Director på Resia.

Andreas Engman på Spot On sammanfattar projektet: ”En mycket spännande fas att vara en del av, där hela Resia är mitt i en anpassning till det digitala”.

Om Resia

Resia säljer skräddarsydda resor till hela världen och erbjuder allt från weekendresor och paketresor till sista minuten. Resia fokuserar på personlig service och ger gärna tips och råd inför resan. Resia etablerades 1974 och har idag 45 resebyråer i Sverige och onlineförsäljning i Skandinavien. Resia har drygt 25 procent av totalmarknaden av resebyråförsålda paket- och charterresor och omsatte 2016 3,6 miljarder kronor.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

mail mobile facebook instagram linkedin2