Blogg om digitala affärer, e-handel och webben

Vi bloggar om saker vi gillar och är bra på. Till exempel e-handel, webb, marketing automation och andra spännande saker.

Behöver ditt företag en e-handelsplattform?

e-handelsplattform.jpgNej, ditt företag har kanske inte en direkt försäljning på webbplatsen i form av en kundvagn att lägga produkter i och slutföra ett köp, men det finns med all säkerhet produkter eller tjänster som du gärna vill visa upp för dina besökare? Kanske har du skapat content som lyfter fram ditt företags fördelar gentemot konkurrenter eller så jobbar du med olika former av kampanjer som skall locka till beslut och köp i butiken. Oavsett finns det stora fördelar med att välja en e-handelsplattform då den kan hantera flera olika typer av tjänster. De flesta e-handelsplattformarna är nämligen uppbyggda på tre olika sorters områden:

  • E-handel
  • CMS
  • PIM

I det här inlägget skall vi prata om de två sistnämnda, alltså för de företag som idag inte bedriver någon direkt försäljning på nätet men som ändå ställer höga krav på plattformen.

CMS

Vad är ett CMS (Content Management System)? Jo det är ett publiceringsverktyg som låter dig jobba med digital marknadsföring direkt via ett webgränssnitt istället för att använda HTML-koder. Det är här du publicerar bilder, texter, filmklipp, bloggar – ja kort och gott all form av marknadsmaterial som du anser är av intresse för allmänheten att ta del av. De flesta plattformarna klarar även av att hantera ex följande funktioner:

  • Prenumerationer på innehåll, RSS-flöde och mailnotiferingar
  • Kategorisering av sidor
  • Flerspråksstöd
  • Datumstyrd publicering av artiklar
  • Direktredigering av sidan
  • Diskussionsforum
  • Stora möjligheter att välja design

PIM

Product Infomation Management, eller som vi på svenska skulle kunna säga – hantering av produktinformation. Det är alltså verktyget som ger dig möjlighet att hantera all produktinformation på ett och samma ställe. Ett vanligt scenario skulle kunna vara att produkten ”föds” i ert affärssystem och får sitt artikelnummer, mått, material och övrig nödvändig information. Därefter kan produkten skickas runt till olika avdelningar på ditt företag för att berikas med bilder, språk etc. I PIM-systemet bestäms sedan vilka kanaler produkten skall synas i – allt från e-handelssidan eller kanske till en InDesign-mall som resulterar i en tryckt produktkatalog. Detta leder till kostnadsbesparingar, högre effektivitet då dubbelarbete skalas bort, mer nöjda medarbetare och framförallt möjlighet att säkerställa produktinformationen genom ett mer kontrollerat och automatiserat flöde. Att satsa på ett bra PIM-verktyg går också helt i linje med vad Svensk B2B Handel fått fram som resultat i sina undersökningar. Många bolag anger där att deras starkaste drivkraft att satsa digitalt handlar om att förenkla flöden och processer internt, men också att stärka försäljningen. 

 

Skapa rätt förutsättningar för ett lyckat e-handelsprojekt

Läs gärna vårt blogginlägg "6 saker att tänka på när du shoppar efter ny e-handelsplattform". Där får du mer matnyttiga tips över vad du bör tänka på innan du påbörjar en digital upphandling.