Blogg om digitala affärer, e-handel och webben

Vi bloggar om saker vi gillar och är bra på. Till exempel e-handel, webb, marketing automation och andra spännande saker.

Enkla tips för att komma igång med Adwords

Det är svårt att bedriva e-handel eller någon form av affär på webben utan att inte blanda in Google. Antingen har du koll på mycket av din statistik i Analytics eller så försöker du att skriva så bra innehåll som möjligt för att hamna högst upp i sökningar. Det här inlägget skall dock handla om små smarta tips för att komma igång med Adwords.

Innan du börjar
Innan du börjar fundera över sökord, var du skall posta dina kampanjer och hur mycket pengar du skall spendera så är det bra att ha tydliga och mätbara mål. Vill du ha fler besökare på din sida? Fler som skall handla något? Fler som skall signa upp sig på ett nyhetsbrev? Med hjälp av tydliga och mätbara mål kommer du också att kunna prioritera, finjustera och utvärdera vad som gick bra eller mindre bra i dina kampanjer. 

Vem är personen på andra sidan skärmen?
För att kunna identifiera relevanta sökord behöver du känna din kund. Vad söker hen på när den vill hitta dina produkter/tjänster? Korta små ord eller hela meningar? Exakt vad din produkt heter eller något mer generellt? Ett bra tips är att skapa målgrupper, också kallat Buyer Personas. Invise skriver bra om hur du skapar dessa grupper här.

Olika typer av sökord
Som nämnt ovan finns det de som söker på det exakta ordet medan en del andra söker i ett större sammanhang. Detta kan du förstås också kontrollera i Adwords. 

  • Bred matchning = stavfel och synonymer är tillåtna i sökningarna. Kan dock innebära att din annons ibland dyker upp i fel sammanhang.
    Exempel: Biliga konsulter och prisvärda konsulter
  • Frasmatchning = innebär just det angivna ordet men att det också går att lägga till ord både före och efter.
    Exempel: Billiga konsulter Göteborg
  • Exakt matchning = precis som det låter, enbart det ordet angivna ordet som söks. 
    Exempel: Billiga konsulter

Ett bra tips är att skapa annonsgrupper utifrån dessa sökord. Det vill säga, ska du ha 20 olika annonsgrupper med samma namn som sökordet. Det finns olika strategier kring detta, men ju tightare samband det finns mellan sökord och annonsgrupper, desto bättre kvalitetsresultat får du av Google.

Negativa sökord
Negativa sökord är också något du kommer att behöva jobba ganska hårt med. Vad innebär då ett negativt sökord? Hos oss på Spot On vill vi kanske köpa sökord på Litium eftersom det är en plattform vi jobbar med. Litium är ju dock även ett batteri, ett grundämne och dessutom ett läkemedel = hög risk för felklick. Vi har fått jobba hårt med negativa sökord för att slippa betala för vad vi kallar för ”gubbklick” - att besökaren inte ens orkar läsa vad som står i texten utan bara klickar på första bästa länk.
Skapa därför en samlad lista med alla negativa sökord och se till att tillämpa dessa på dina kampanjer.

Välj bästa annonsen
När du kommer på dina fantastiska annonser kan det vara en idé att faktiskt skapa flera i samma grupp och låta de vara igång samtidigt. På så sätt kommer du se vilken av dem som gör bäst ifrån sig och fortsätta att jobba vidare med den. Försök att hitta dina USP:ar när du annonserar, tillsammans med de sökord du kommit fram till.

SpotOn S01 (13 of 17)

Vi vill förtydliga att Spot On inte är en ”ren” SEO eller Adwords-byrå men vi jobbar förstås dagligen med att hjälpa våra kunder på en basnivå. Känner du att du vill ha en liten genomgång eller få en större förståelse hjälper vi mer än gärna till att lära ut grunderna!