Blogg om digitala affärer, e-handel och webben

Vi bloggar om saker vi gillar och är bra på. Till exempel e-handel, webb, marketing automation och andra spännande saker.

Därför bör ditt företag jobba med Influencers

På Spot On har vi (tyvärr) ingen direkt ingång till stjärnorna som har hundratusentals följare men det betyder förstås inte att vi ändå vill prata om hur ditt företag kan dra nytta av att synas i deras kanaler. 

influencermarketing

För att förkovra oss i hur och varför företag bör blanda upp sin marknadsmix med influencers bjöd vi in Linda Hörnfeldt. Linda driver själv stora sociala medier konton och är dessutom grundare av nätverket Influencers of Sweden, en intresseorganisation som samlar influencers och rådgör hur de skall hantera affärer gentemot företag.

Det var en blandad mix av personer från olika företag i vår lokal under eventet. Allt från bilhandlare, möbeltillverkare, skönhetsexperter och kommunala bolag. Linda gick igenom hur företag bör tänka när de letar efter influencers att samarbeta med, ungefärlig kostnad för ett inlägg och vilka siffror beställaren kan förvänta sig i retur. 

De fem största anledningarna till att anlita influencers enligt Linda är; 

1. De fyller Globen över 12 gånger med sina följare. 

Några av de största, såsom Kenza, Isabella Löwengrip och Therese Lindgren har uppåt 500 000 plus följare i enskilda kanaler. Det är väldigt många följare för dig som företag att synas framför. 

2. Google älskar dem

De producerar mycket nytt material varje dag. Det är bilder och filmer som ofta uppdateras och deras länkar klickas på flertalet gånger. 

3. De är som ett Kinderägg

Inte nog med att de är experter på innehåll och ger följarna det de inte ens visste att de ville ha - de gör det snyggt med eget content. De är som en enda stor marknadsavdelning i en person. 

4. De är din kompis kompis

Tänk att få tillgång till ett helt nytt nätverk av kunder som du kanske inte ens visste fanns från början? 

5. Deras följare litar på dem!

Som influencer behöver du förtjäna dina följare. Majoriteten tipsar bara om produkter och tjänster som de faktiskt själva kan rekommendera och stå bakom och det vet deras följare också om. Så se till att hitta en influencer som stämmer väl överens med ditt företag och företagets värderingar. 

 

För dig som redan jobbar med influencers och vill lära dig mer om hur du hanterar alla nya följare rekommenderar vi att du laddar ner vår guide om hur du kan arbeta med en datadriven approach på din e-handel. 

Hämta min guide till datadriven e-handel