Blogg om digitala affärer, e-handel och webben

Vi bloggar om saker vi gillar och är bra på. Till exempel e-handel, webb, marketing automation och andra spännande saker.

Så konverterar du din köpta trafik

I samband med vårt event om Influencer Marketing som vi på Spot On anordnade fick vi många frågor från besökarna om hur de bör agera efter att de köpt in trafiken. Måste de fortsätta köpa dyr annonsering eller går det att få återkommande besökare på ett smidigare sätt? Vi har listat lite tips nedan som kan hjälpa till på vägen. 

Så får du dina betalda besökare att återvända till din sida fler gånger

1. Få kunden att känna sig välkommen

Antingen har din besökare köpt något från dig eller kanske bara signat upp sig på ett nyhetsbrev - se till att detta blir en angenäm upplevelse redan från början. Lägg ditt allra bästa content som är relevant för kunden direkt. Var personlig, berätta om ditt företag och varför kunden skall fortsätta komma på besök till just dig. Om du har möjlighet, locka med en liten rabatt vid nästa köp. 

2. Be om reviews

Idag tenderar besökare att nyttja andra användares input och åsikter väldigt högt när de söker information om framtida köp. Det ger också dig som företag en möjlighet att kommunicera direkt med nöjda kunder, men även att bemöta missnöjda och ta action mot att negativa reviews sprids. 

3. Retarget via Facebook och Instagram

Du har säkert redan märkt att prylar och tjänster du surfat efter ibland tenderar att dyka upp i ditt flöde kort efteråt på sociala medier. Det finns förstås smidiga och smarta lösningar för detta som du absolut bör implementera på din sida också. 

4. Fortsätt bearbeta via mailkampanj

Går det för lång tid mellan köpen från din kund? De kanske har glömt bort dig eller helt enkelt handlar av andra från tid till tid. Se till att ALLTID vara top-of-mind och relevant genom att skicka väl uttänkta mailkampanjer. Kanske säljer du produkter eller tjänster som du vet tar slut inom en förutsägbar tid? Passa på att skicka en reminder om att det kanske är dags att köpa nya linser/schampoo/vinterkläder i god tid. 

 

Ovan tips kan vara en mycket god bit på vägen men vi rekommenderar ändå att du har en långsiktig plan för hur du spenderar din marknadsföringsbudget på webben. Det hjälper inte att ha världens bästa hemsida om ingen vet om att den finns...

011