Blogg om digitala affärer, e-handel och webben

Vi bloggar om saker vi gillar och är bra på. Till exempel e-handel, webb, marketing automation och andra spännande saker.

Allt går att sälja på nätet...

...eller nästan i alla fall. Vi går från att hantera ”enkla” produktwebbar till att paketera tjänster, tekniskt komplicerade produkter och framför allt hybrider de tre i mellan. Idag är det inte ett alternativ att erbjuda en vanlig enkel webb med lite nyheter, någon bild på en produkt och kanske en kontakta oss-sida. Besökaren kräver mer än så och gör som bekant sin research på ett helt annat sätt. (Och ja, det gäller även om du säljer de mest komplicerade tjänster och produkter.) 

Ta hjälp av en konfigurator

Hur kan du då på ett tydligt sätt tala om vad du och ditt företag erbjuder, hur det kan beställas och ungefär hur mycket det kan tänkas kosta? Jo kanske genom en bra och tydlig konfigurator. En konfigurator är en typ av webbapplikation som oftast utvecklas vid sidan av själva plattformen. Konfiguratorn hjälper till att sätta samman produkter, relaterade produkter och tjänster till en hel komponent som du sedan kan prissätta.

Exempel produkter och tjänster

Säg att du driver en större entreprenadfirma där du utför markarbete, erbjuder materialet som krävs och erbjuder tjänster i form av bygglovshandlingar såväl som faktiskt konsulttid för att uträtta ärendet. Hur skulle du på bästa sätt presentera ett paketpris på hela lösningen? Förmodligen har du redan idag en bra uppfattning om hur mycket material det går åt till en viss yta. Du kanske även har priser på olika former av material, exempelvis baserat på tillverkare/storlek eller annan faktor. Har du också möjlighet att ta fram tidsaspekten för hur lång tid det tar för dina kollegor att verkställa projektet är du en god bit på vägen för att kunna digitalisera försäljningen.

Vi har till exempel hjälpt hustillverkaren A-hus med att bygga en huskonfigurator där besökaren kan få pris på hur en viss husmodell skulle kunna se ut enligt de interiöra och exteriöra valen som är gjorda. Än går det inte att köpa huset direkt på sidan men vem vet vad som händer i framtiden...

”Men det finns massor av om och men som vi inte kan veta om förrän vi inspekterat platsen”

Ja så kommer det säkerligen att vara. En konfigurator måste inte visa ett exakt pris utan mer en fingervisning för besökaren vad det handlar om. Förhoppningen är förstås att vissa av de enklare och mer enformiga frågorna upphör och att du istället kan lägga tid på att hjälpa intresserade kunder.

Skärmavbild 2018-12-19 kl. 14.36.11

Generera leads

Du kan med olika hjälpmedel se till att fånga upp kunden om du märker att du inte får några leads via din konfiguratorapplikation. Det går att erbjuda offert för ett mer exakt pris, du kan komplettera med en chat eller kanske en FAQ-box över de vanligaste frågorna som kan tänkas dyka upp. Det går också att bygga intelligens som sparar ritningar/dokument för att dela och skicka vidare. Med datan som är ifylld, och kanske med ett fält för mailadress/telefonnummer har du möjlighet att skapa en bra leadspipe och jobba på de besökare som faktiskt aktivt gått igenom hela flödet, delat sina konfigurationer med vänner och kanske via inlogg återkommit flera gånger till din sida.

Vill du veta mer om bra lösningar som kan hjälpa dig och din digitala satsning framåt? Ta kontakt med oss!