Blogg om digitala affärer, e-handel och webben

Vi bloggar om saker vi gillar och är bra på. Till exempel e-handel, webb, marketing automation och andra spännande saker.

Så här ökar du konverteringsgraden på din e-handel!

Visste du att 95-99% av dina besökare lämnar din e-handel utan att köpa något och att hela 70% av de som lämnar kommer aldrig tillbaka igen? Vi vill förstås dela med oss av några enkla tips på hur du ökar konverteringsgraden för din e-handel och marknadsför produkter online. När en anonym besökare lämnar din sida har du med stor sannolikhet ingen möjlighet att nå ut till eller kommunicera med personen igen OM du inte lyckas fånga upp besökares mailadress eller telefonnummer. Då uppstår nämligen en uppsjö med möjligheter, till exempel:

  • Skicka nyhetsbrev, inspirationsmail och riktade erbjudanden via mail, SMS och sociala medier.
  • Skicka påminnelser om övergivna varukorgar
  • Utöka din kundbas genom att skicka erbjudanden till så kallade look-alikes via exempelvis sociala medier. (Look-alikes är en besökare inom samma demografiska köpgrupp som kan antas ha ett intresse av liknande varor. )

När besökaren visat intresse och medgett till kommunikation finns möjlighet till en långvarig relation som med all säkerhet kommer skapa stort värde och möjlighet till ökad e-handel.

Det finns en mängd olika sätt att fånga in din besökare, viktigast är förstås att det sker på ett trevligt sätt där det är tydligt för kunden vad de signar upp på. 

Nedan listar vi de 4 vi tycker fungerar bäst. 

1. Exit intent

Exit intent innebär att webbläsaren känner av när en anonym besökare är på väg att lämna din sida. Vid det tillfället visas en popup eller panel upp i besökarens browser, där kunden kan uppmanas att ange e-post/telefonnummer alternativt andra sätt att locka besökaren att stanna på sidan. Det ger en ökad konverteringsgrad bara genom att uppmana besökaren att signa upp på ditt nyhetsbrev, men det ger också möjlighet att få ännu fler leads genom att antingen erbjuda en rabatt eller tävling. Ett extra plus i kanten är att besökaren förhoppningsvis också väljer att stanna på sidan. Vi rekommenderar att din exit intent innehåller en eller flera av dessa:

2. Påminnelser

Påminnelser och liknande tjänster till dina besökare kan vara ett bra sätt att samla in e-post och telefonnummer. Exempel kan vara:

  • Påminnelse om när en produkt som är slut i lager åter går att beställa.
  • Påminnelse om när en version av en produkt du är intresserad av finns att beställa.
  • Information om rabatter och rea.

SpotOn S01 (13 of 17).jpg

3. Guider och how-to:s

Om du har möjlighet att tillhandahålla nedladdningsbart material som till exempel guider, how-to:s eller annan värdefull information är det ett gyllene läge att öka din e-postlista genom att be om besökarens e-post i utbyte mot att filerna kan laddas ner.

4. Klick i nyhetsbrev och andra utskick

Troligtvis har ni en e-postlista där ni når ut till en stor potentiell kundbas. Det är viktigt att de kunder som klickar i mailen och hamnar på din startsida identifieras.. Detta för att till exempel kunna påminna om övergivna varukorgar utan att behöva be om e-postadressen på din sida. Det kan göras genom att skicka med en extra parameter i varje länk som talar om för din sida vem kunden är. Detta är speciellt viktigt eftersom vissa kunder påbörjar sitt köp i mobilen och sedan vill slutföra köpet på sin dator. På det sättet slipper kunden ange sin identitet 2 gånger.

Omniflows

Omniflows gör det enkelt för er att följa tipsen ovan. Där finns inbyggt stöd för:

  • Exit intent, välj sidor och målgrupp. Det finns även inbyggd möjlighet att visa produktrekommendationer och senast besökta produkter.
  • Kunder som klickat på en epost-länk blir automatiskt identifierade på din sida och i Omniflows. Besökaren kopplas ihop med eventuellt tidigare anonyma köp på sidan.
  • Även anonyma besökare sparas i Omniflows. När kunden vid ett senare besök anger mail eller SMS kopplas sedan allt data ihop till ett komplett kundkort.