Blogg om digitala affärer, e-handel och webben

Vi bloggar om saker vi gillar och är bra på. Till exempel e-handel, webb, marketing automation och andra spännande saker.

Optimera för mobilbesökaren

Har du koll på hur mycket av din trafik som kommer från mobilen? Kanske vet du att det är mycket men ser inte resultatet i din konvertering och försäljning? Vi har därför sammanställt lite tips som kan vara bra för dig att tänka på när du siktar på att få full fräs på din försäljning via mobilen. 

Hämta min guide till datadriven e-handel

1. Prioritering
Det är en sak att bygga en responsiv sajt, en helt annan sak att bygga något som konverterar för mobilen. Eftersom ytan på mobilen är betydligt mindre kommer du behöva prioritera vad som skall synas inom ett scrollavstånd. Att låta en stor bild, ett filmklipp eller massa text ligga överst är alltså inte optimalt, satsa hellre på bra CTA:er (Call-to-action) där du snabbt kan leda besökaren till en konvertering. 

2. Användbarhet
Här finns det massor av grejer att jobba med:

  •  Zoom - Det är ganska, för att inte säga väldigt jobbigt att behöva zooma på mobilen. Fundera över om bilden/texten du lagt dig verkligen måste finnas där om besökaren behöver zooma för att se den.
  • Flera fönster - har du klickbara knappar och länkar bör dessa inte öppnas i flera fönster. På mobilen är det lättare att tappa bort sina besökare genom att öppna nya fönster än vad det är via laptop.
  • Position - Utnyttja möjligheterna med geo-targeting genom att tala om varför du vill ha besökarens uppgifter. Ex att du kanske vill tala om var närmaste bensinmack finns.

3. Sök
Sökrutan skall vara en av de första sakerna som syns på din sajt och make sure att dina sökord är relevanta för besökaren. På en mobil orkar vi inte scrolla igenom massa ointressanta träffar utan vill hitta vårt resultat snarast möjligt. Visste du att besökare som använder sökfältet konverterar väldigt mycket högre än de som bara scrollar runt? 

4. Teknik
Se till att dina laddtider är snabbast möjliga. Långsamma sajter riskerar också att få många feltryck, det vill säga där besökaren trycker på ”fel” ruta innan allt laddat klart. Försök att samla ihop och förladda dina bilder och ladda alltid innehåll uppifrån och ned. Ett annat tips är också att se till att dina mobil annonser faktiskt också leder till din mobila sajt. 

5. Konvertera din besökare
Vänta med registrering, att det ploppar upp tusen fönster som du skall försöka klicka ner med en stor och klumpig tumme ger inget härligt första intryck. Gör det istället enkelt för besökaren genom att förifyll så mycket information som möjligt och se till att det automatiskt går vidare till nästa fält när första är ifyllt. Gör det enkelt att spara varukorgen om köpet skall slutföras vid annan tidpunkt och se till att det är smidigt att få tag på support! 

SpotOn S02 (10 av 43)