Blogg om digitala affärer, e-handel och webben

Vi bloggar om saker vi gillar och är bra på. Till exempel e-handel, webb, marketing automation och andra spännande saker.

Har du koll på din prestanda?

Med fler speciella köpdagar såsom Black Frida, Cyber Monday, 11/11 etc, desto viktigare blir prestandan på din webb. Men skall vi vara helt ärliga gäller det inte enbart för dessa speciella tillfällen utan faktiskt precis hela tiden. Det finns studier som säger att om besökaren behöver vänta mer än 3 sekunder på att informationen laddas upp så lämnar de, och än värre - 80 % av dem kommer aldrig tillbaka igen. En prestandahöjning på din webb kan öka dina intäkter och minska dina omkostnader samtidigt som den höjer dina besökares belåtenhet.


Våra 5 bästa anledningar till varför du bör optimera din sida kommer nedan!

1. Högre rank i sökmotorer
Google använder webbplatsers prestanda som en av sina rankingmetoder. Det finns över 200 punkter som Google går efter när de sätter upp sina rankingfaktorer. Det kan alltså vara så att en perfekt SEO-optimerad sida inte är tillräckligt om det ändå tar för lång tid att ladda.
Vad är då för långsamt? Tar det mer än 2 sek bör du se över prestandan.

2. Fler sidvisningar
Enkel logik, när användaren tycker att sidan är bra stannar de längre och klickar runt mer. Utöver detta kan en sida med ökad prestanda också ta hand om fler samtida besökare = potentiellt fler affärer.

3. Ökad konvertering och försäljning
Flera exempel visar att ökat fokus på optimering också ger ökad försäljning. Ett lysande exempel är Amazon som hela tiden jobbar med att öka sidans prestanda. Mätningar har gjorts som visar att deras intäkter ökar med upp till 1% för varje millisekund de lyckas trolla bort. Amazons omsättning 2017 var ca 1,45 biljoner kronor…

4. Bättre användarupplevelse
0,1 sekunder, 1 sekund, 10 sekunder - det är de tider den mänskliga hjärnan klarar av att hålla intresset uppe under tiden en sida laddar. Sorgligt men sant.
0,1 sekunder är vad vi förväntar oss, vi vill att det skall gå lika fort som att bläddra i en bok även om vi surfar runt på något helt annat.
1 sekund - redan här registrerar hjärnan en liten fördröjning och vi behöver omedelbart input för att inte avbryta tankeströmmen.
10 sekunder - gränsen för att hålla användarens uppmärksamhet inriktad på dialogen. Längre förseningar kommer användaren att vilja utföra andra uppgifter medan de väntar på att datorn ska slutföras.

5. Starkare varumärke
Du vill inte vara känd för att ha Sveriges segaste webbshop. Din sida är ansiktet utåt och behöver därför spegla dina ambitioner - som förhoppningsvis är höga. Inte nog med att besökare eventuellt lämnar efter 3 sekunder, de kommer med all säkerhet också berätta för andra om hur de upplevde besöket. 

 

Your-Brain-On-A-Slow-Website-BLOG-NEW