Blogg om digitala affärer, e-handel och webben

Vi bloggar om saker vi gillar och är bra på. Till exempel e-handel, webb, marketing automation och andra spännande saker.

Så säkerställer du att din leverantör håller din budget

När vi på Spot On är ute och träffar kunder för första gången ställer vi diverse olika frågor för att skapa oss en bättre bild vilka affärsmål som finns, tekniska aspekter som behöver tas hänsyn till och framförallt vilka förväntningar kunden har på den färdiga lösningen.

Just förväntningar är ofta starkt sammankopplat med budget för projekt. Det är svårt att trolla med knäna och skapa världens bästa lösning om budgeten är för snålt tilltagen. Likaså kan det finnas stora vinster i att faktiskt inte göra åt precis alla pengar utan ha lite sparat till framtida roliga, eller nödvändiga projekt.

Så bör du då vara öppen med vad ditt företag kan tänka sig att spendera? Kan det finnas risk att din tilltänkta leverantör äter upp varenda krona? Finns det en risk att leverantören inte förstår att det här verkligen är alla pengar du har för det här året/projektet? Svaret är egentligen ”JA ”på samtliga frågor ovanför. Du bör berätta men det kan också hända att du stöter på leverantörer som inte kommer att kunna hantera detta.

Vi har därför samlat en del frågor du bör ställa till din nuvarande partner eller i samband med att du gör en upphandling:

1. Frågar leverantören ens om budget eller eller tar de bara fram en offert baserad på era önskemål? Hur pass relevant kommer i så fall offerten att vara?

2. Har leverantören en erfarenhet av att jobba mot angivna affärsmål i en uppsatt budget? Be om referenser!

3. Jobbar leverantören agilt? Kan de hantera att ni omprioriterar utefter resans gång? Finns det möjlighet att avsluta projekt i förtid?

4. Hur pass bra är leverantörens förmåga att hjälpa er prioritera önskemål utefter affärsvärde?

5. Ge leverantören möjlighet att förklara hur de skulle spendera en fiktiv budget. Spenderar de allt på en gång? Har de en kunskap redan från början ungefär hur mkt de tror att de kommer behöva göra åt för att leverera något av värde? Vad sparar de till ”efter-arbete”? 

 

 

Skapa rätt förutsättningar för ett lyckat e-handelsprojekt

 

Vill du och ditt företag bli en del av Spot On familjen? Tveka inte att kontakta oss! 

spoton-erbjudande