Blogg om digitala affärer, e-handel och webben

Vi bloggar om saker vi gillar och är bra på. Till exempel e-handel, webb, marketing automation och andra spännande saker.

Skaffa en (ung) mentor

Ibland är inte ensam stark och bäst. Ibland kanske det bara är skönt att bolla idéer med någon som gått igenom samma sak, förstår riskerna i att ta vissa beslut eller som pushar dig att ta det där sista steget.

011

Vi träffar många B2B-bolag inom tung industri som förstår att de behöver göra något åt sin digitalisering. De har kanske påbörjat ett internt race med att fräscha upp sin lagermiljö, truckarna har fått nya iPads, telefonväxeln är utbytt och alla kan nu kommunicera internt genom Skype eller annat chattprogram.

Men vad händer med webben? Den fungerar oftast fortfarande som en allmän skyltplats med lite nyheter om senaste mässan, någon bild på en produkt och kontaktuppgifter till säljare. Att börja sälja sina tjänster och produkter på nätet känns långt från verkligheten för många B2B-bolag med mer avancerade försäljningsprocesser.

Det är då en mentor från en annan bransch kan vara en väldigt god idé. Varför inte testa någon som jobbar med B2C, som kanske gått från vanlig butik till att sälja mest online. Saker du säkerligen vill fråga om:

  • Hur har deras resa gått
  • Do’s and don’t
  • Hur ser kundresan ut för deras besökare från start till mål
  • Vad hände med återförsäljare, hur reagerade de?
  • Hur jobbar de med lead nurturing, dvs hur tar de hand om de potentiella affärer som dyker upp via webben?
  • Vad har de för budget för sina digitala satsningar?

Gällande digitalisering kan det också vara en mycket god idé att lyfta blicken och inse att en mentor inte måste vara en gråhårig professor, utan snarare kanske en ung digital nomad som lever med mobilen och förväntar sig att det mesta skall gå och lösa därigenom. Så börja att titta dig om i dina egna kanaler, kanske är det golfkompisens dotter som representerar din kund och beslutsfattare om några år? Vilket invant beteende kommer de att ha med sig och kräva ifrån dig som leverantör? Vilken typ av marknad bör du befinna dig på och hur väl känner du dina framtida målgrupper? Hittar du ingen bra person i din närmaste omgivning går det säkerligen att hitta någon via LinkedIn, olika typer av mentorskapprogram, Almi mfl.

 

Skapa rätt förutsättningar för ett lyckat e-handelsprojekt