Blogg om digitala affärer, e-handel och webben

Vi bloggar om saker vi gillar och är bra på. Till exempel e-handel, webb, marketing automation och andra spännande saker.

Skapa effektivare CTA:er

Det finns många härliga, fina, trendiga och designade sidor ute på webben. Vissa av dem når fram, andra inte. En del är just bara designade, medan andra har ett tydligt mål; någon form av interaktion med dig som besökare. Men - en välstrukturerad landningssida, ett intressant blogginlägg eller spännande nyhetsbrev är värdelöst utan ett bra avslut. En tydlig Call-to-Action (CTA).

Hur skriver du en bra CTA då? Vad skall du tänka på för att få så många som möjligt av dina besökare att klicka på just din knapp? Vi ger våra bästa tips nedan!

Syfte med knappen
Vad vill du skall hända? Och vem är knappen riktad till? Och när kommer de i kontakt med din knapp, är det i början av deras resa på att söka information eller är det sista steget innan de bestämmer sig? Allt detta är förstås av vikt för vad det skall stå på knappen och hur den skall se ut designmässigt.

Ge besökaren ett tydligt skäl
Var bestämd och visa upp fördelarna med att trycka på din knapp. Det behöver, eller bör inte vara för mycket text utan en bra USP på varför de skall trycka på knappen. En kort rubrik och en liten brödtext räcker gott, men gör dessa tillräckligt tydliga. Se exempel nedan:

Skärmavbild 2018-11-30 kl. 10.04.55
Avdelning tydlig och bra CTA. Du får veta information om tjänsten samt ett pris. 
Bildkälla

Skärmavbild 2018-11-30 kl. 10.06.09

Också tydligt och bra exempel. Här leker man även lite med färger och gör kanske lite A/B-tester samtidigt för att se vilken av knapparna som går bäst. Vit, lila eller turkos? 
Bildkälla

Skärmavbild 2018-11-30 kl. 13.00.18

En mindre bra CTA. Är en "snällare latte" det mest troliga någon vill klicka sig vidare på? Är den extra snäll mot miljön eller mot min mage, eller är det för att det snart är jul? Och varför lägga vit text på vitt skum? 
Bildkälla

! inte ?
Låt inte din knapp innehålla en fråga eller något annat som kan tolkas som att inte uppmana till handling. Använd hellre verb i form av ”Ladda”, ”Se”, ”Börja”, ”Anmäl” etc. Det ger läsaren den där lilla pushen de behöver för att komma vidare.

Gå inte bananas
Det är superkul att spåna fram nya och härliga idéer på hur ni på bästa sätt kan fånga era besökares uppmärksamhet. Testa gärna olika knappar men ta också gärna ett steg tillbaka och var säker på att det du vill förmedla blir tillräckligt tydligt för din besökare. Om det finns en liten risk att din strålande idé är för otydlig för att någon skall trycka på knappen kommer du tyvärr behöva kill your darling.

Några tips din idé bör innehålla:
* Visar din produkts/tjänsts värde.
* Berättar vad du vill att läsaren ska göra.
* Sätter rätt förväntningar för vad som kommer att hända efter att läsaren trycker på knappen.

 

Skulle du vilja ha en genomgång av din sida för att se om det finns möjlighet att göra något ännu bättre? Kanske några tips på hur du bör förändra din struktur för att skapa tydligare CTA:er? Vi hjälper gärna dig!