Blogg om digitala affärer, e-handel och webben

Vi bloggar om saker vi gillar och är bra på. Till exempel e-handel, webb, marketing automation och andra spännande saker.

Anlita ett team som matchar din verksamhet och ambition

Då blir resan både bättre, roligare och mer lönsam.

När du ska byta ut din existerande e-handel, eller testa e-handel för första gången är det viktigt att du hittar en partner som kan hjälpa dig att fatta rätt beslut under resan. Ingen leverantör passar alla, men vi skulle vilja påstå att det finns mer än en potentiell leverantör som är en bra matchning nästan oavsett vad som ska byggas.

Frågor för dig som beställare

 

Hur stor ambition har jag?

Ska vi omsätta 1 MSEK i digitala kanaler eller 10 Miljarder?För oss på Spot On är det av yppersta vikt att veta hur ni rent strategiskt funderar på digitaliseringen. Har ni ännu inte sett vikten och nyttan av digitaliseringen så kommer vi hjälpa er med det. Om det digitala enbart är ett sidospår ni vill testa för att andra gör det och ambitionen mest är att bygga en ny ”snygg sida” som skall hålla i 5 år finns det kanske andra leverantörer som gör det bättre.

Är min tänkta leverantör van att jobba med företag med samma ambition? 

Ta referenser och säkerställ (i den mån det är möjligt) att den bild ni fått under upphandlingsprocessen stämmer någorlunda överens med den som befintliga kunder/partners har. Tänk på att referenser inte nödvändigtvis måste vara inom exakt samma område som ni figurerar. Kanske har ni mer på att vinna att hitta en partner som jobbat med flertalet olika branscher? 

Hur vill jag att ett projekt skall gå till? 

Om du är van att snabbt kunna ändra kurs efter att ha fått bra input från kunder eller en väldigt bra idé från organisationen är det dumt att köpa ett projekt på fastpris. Ett projekt på fastpris innebär att du är låst till de idéer som läggs fram från start i ett projekt och det scoop som man kom överens om då. Detta kan ju fungera jättebra under förutsättning att ni som organisation har en extremt tydlig idé och stor kunskap i exakt vad det är ni vill utföra. Vi tycker att det bästa är att sätta en budget men att ha ett rörligt scoop, det vill säga att det finns möjligheter med resans gång att ändra innehåll och med hjälp av prioriteringar se vad som kan ändras.

 Skapa rätt förutsättningar för ett lyckat e-handelsprojekt

Vill jag jobba med en leverantör som löser jobbet här och nu, eller vill jag hitta en partner som kan hjälpa mig strategiskt?

Det här är nog den största skillnaden vi ser mellan olika leverantörer. Vissa vill leverera ett första projekt med många timmar men saknar verktyg för att stärka affären år efter år. Vi på Spot On och andra med oss, ser samarbetet som långsiktigt och att den primära drivkraften ligger i att år efter år förbättra er affär.

Vad är jag beredd att betala?

Välj en partner som arbetar i den prisklass du är bekväm med. Det finns jättemånga väldigt duktiga leverantörer som kan bygga en e-handel med många funktioner för mindre än 50 kkr men där dina möjligheter att påverka kanske är mindre. Vill du ha många funktioner för en låg prislapp, eller vill du åstadkomma automatisering och personalisera för dina kunder? Återigen är det ju viktigt att du landar i vad det får kosta. För även om vad som helst går att göra, kan vi inte göra allt om inte er budget är obegränsad.

Vill du prata mer med mig om hur vi på Spot On hjälper våra kunder? Kul, testa vår chat eller kontakta mig här

 

 

tidig-affarsnytta