Skip to the content

Hack away - ett hackaton

Varje år anordnar vi på Spot On ett hackathon för våra medarbetare. Det finns flera anledningar till att ta någon dag eller två ledigt från produktion, men de övervägande fördelarna är förstås att skapa en bättre gemenskap i gruppen och få möjlighet att tänka i helt nya banor.

För varje år finns det ett nytt tema som skall anspela på den typen av produkter och tjänster vi på Spot On är bäst på, och som också ger en möjlighet att verkligen ta ut svängarna och skapa produkter och tjänster som kanske sällan når hela vägen fram till våra kunder. 


En namnkunnig jury


Årets hackaton hade dessutom en liten extra press på sig, då det inte bara skulle innehålla en teknisk lösning, utan även paketeras i en tjänst, marknadsföras och dessutom bli bedömd av ett antal domare i absolut högsta klass. Vad sägs till exempel om följande juryuppställning: 



Ulrika Good

Ulrika är en av landets mest namnkunniga och erfarna copywriters. Hon har en rad priser och hedersuppdrag, både internationellt och internationellt, i bagaget. Hon är även krönikör och något av en profil inom sociala medier.



Helena Johansson

IT och webbchef på Gudrun Sjödén. Helena hanterar allt det digitala hos Gudrun och är en stor anledning till att bolaget nått en enorm framgång på sin e-handel.

Eva Östergren

Marknads-och sortimentchef på Hafa Bathroom Group. Eva är relativt ny in på Hafa och har nyss påbörjat sin resa med Spot On.

Eva Moen Adolfsson

Eva är inte bara VD på Resia, hon är också en av de personer som har haft störst inflytande på Spot On genom tiderna. 

Vi är otroligt stolta över att dessa fyra ytterst kompetenta ledare valde att ta en liten stund av sin vardag för att bedöma våra försök till storslagna nya tjänster. 


AI och machine learning


Ämnet för detta årets hackaton var ”AI och Machine Learning”, vilket resulterade i flertalet olika lösningar – allt från rena produkter till tjänster för känslor. För att ta hem segern krävdes det att samla in så mycket poäng som möjligt i de olika delarna:


+ Presentera idéen och en video för gästdomarna

  • Bloggartikel

  • Genomförande och teknik

  • Affärsmässighet och paketering


Vinnaren i vårt hackaton


Efter en strid på målsnöret blev vinnaren i årets hackaton EmoCom, som genom att avläsa användarnas ansiktsuttryck lyckades presentera en produkt som hjälper till att ta fram förslag på allt från resor till klädval. Kanske tror du att du vill åka på safari till Afrika, men din min avslöjar dig och du vill egentligen bara åka på skidsemester till Sälen. Tanken med lösningen var att komma bort ifrån förutbestämda personas och målgrupper och istället återgå till den individuella anpassningen.



Vi får se om detta blir en tjänst och produkt att räkna med i framtiden. Inte många dagar efter vinsten dök nämligen denna nyhet upp – Facebook är oss hack i häl!

Vi vill passa på att tacka Två Skyttlar utanför Kinna för ett trevligt dygn med fantastisk mat och service!

Spot On