Skip to the content

Hitta smarta sätt att leverera ditt paket

Utöver att ha en användarvänlig och väl fungerande webbshop behöver du förstås också lägga tid och energi på vilka leveransmöjligheter du vill erbjuda dina kunder.

7 bra tips att implementera 

Vi har listat 7 bra tips du borde fundera på att implementera på din sida gällande frakt och leveransmöjligheter. 

1. Ge kunden valmöjlighet

Alla kommer kanske inte vilja ha paketet levererat snarast möjligt till sitt vanliga utlämningsställe utan väntar kanske hellre någon dag extra om de istället kan få det till jobbet. Likaså kanske någon hellre betalar extra för att paketet skall lämnas kvar utanför dörren även om de inte är hemma just då. Ge möjligheter att betala med flera olika betalmetoder och varför inte låta de som vill få hög service betala någon krona extra? 

2. Våga bli betygsatt

Det är väldigt vanligt att vi betygsätter produkten och tjänsten men varför inte också betygsätta leveransen? 

3. Var transparent och tillgänglig

När kan kunden förvänta sig att få sitt paket levererat? Var befinner sig det just nu? Hur stort är paketet, kommer personen kunna bära det själv eller bör de boka släpkärra och ta med en kompis? Gör all typ av sådan här information tydlig och klar för kunden redan i kassan. Ha en chat tillgänglig för snabba frågor. 

4. Var miljövänlig

Låt kunden själv välja det leveranssätt som påverkar miljön minst. Kanske är de villiga att vänta några dagar för att få sitt paket levererat ihop med någon annan och dela frakt? Visa hur ni packar paketen på mest effektiva sättet för att ta så lite plats som möjligt. Har det transportbolag du använder en tydlig miljöpolicy? Går det att erbjuda att allt emballage på något sätt återanvänds eller hämtas upp? Länka till ställen där köparen kan klimatkompensera sin frakt osv.  

5. Returer

Det finns andra värden än fri frakt - exempelvis hur du hanterar returer. Förtryck en returlfraktsedel och returlapp som är enkel för kunden att fylla i. Alla nödvändiga siffror skall redan vara förtryckta så att kunden i stort sett bara behöver fylla i det antal som returneras. Skicka med rätt sorts emballage och tydliga instruktioner om hur det skall hanteras och var kunden kan lämna tillbaka. 

6. Personalisera

Försök att fånga samma känsla som ett köp i en vanlig butik ger. En vanlig brun låda med brun tejp och en avi ser inte jättespännande ut. Går det att hitta boxar i annat material? Kan du göra din logotype extra fotovänlig? Gör den extra smidig att bära eller kanske med möjlighet att spara och återanvända som gå-bort-present? 

7. Ge ett erbjudande direkt i kartongen

Lägg med en kod i paketet där kunden får x antal % i rabatt om de beställer inom ett visst antal dagar, eller kanske om de rekommenderar en vän. Passa också på att fånga in så mycket feedback och/eller rekommendationer som möjligt från kunden för att kunna snäppa upp dina erbjudanden ännu en level! 

 

Sammanfattning

Det finns många roliga och spännande sätt att erbjuda värde även "the last mile". Ta kontakt med ditt fraktbolag och hör vad de har för speciella tjänster som kan göra att just du utmärker dig. Spana på dina konkurrenter och se vad de gör som du kanske också kan implementera - eller helt ta avstånd ifrån. 

Spot On