e-commercial-concrete

 

  

 

6 saker att tänka på när du shoppar efter ny e-handelsplattform


 



 



Att e-handeln slår nya handelsrekord varje år är knappast en överraskning

För en B2C e-handel krävs att plattformen klarar det enorma trycket under alla reor och för en B2B e-handel krävs flexibilitet och utbyggbarhet. 

Då en ny e-handelsplattform ska hålla länge och innebär ett stort ekonomiskt beslut vill vi därför lista våra 6 bästa tips på vad du som beställare skall titta efter och tänka på inför en upphandling, allt för att inte riskera att kasta pengarna i sjön.

 

spot on - rund 2

 



1.

Välj en plattform där du själv kan utse implementationspartner

På så sätt kan du välja att jobba med den partner som passar dina förutsättningar bäst. Vårt råd är att leta efter en partner som ger dig möjligheter att optimera din e-handel i framtiden, inte bara bygga en enskild produkt som levereras vid ett tillfälle. Med en plattform som har flera olika partners kan du också byta utan att ändra något på redan betald konsulttid.

 

Välj en plattform där du har access till underliggande data

Om du väljer att byta plattform vill du ju självklart ha tillgång till den data som du under tiden samlat på dig. Det är data som kommer stå till grund för flertalet av dina framtida affärsbeslut och därför måste det vara smidigt för dig att exportera/importera ut denna. Är all data inlåst kan detta sätta stopp för framtida migreringar, flyttar och rapportfunktioner.

2.

 

 

3.

Välj en plattform med flexibelt API

Det är få plattformar idag som inte har någon typ av tredjepartssystem kopplat mot sig. Det kan handla om affärssystem, lagerhållningssystem, kopplingar mot kommunikationstjänster som automatiserad epost osv. Se till att systemet du tittar på är öppet och inte låser in dig och ditt företag i plattformens egenutformade tjänster.

 

Välj en plattform med flexibelt API

Det är få plattformar idag som inte har någon typ av tredjepartssystem kopplat mot sig. Det kan handla om affärssystem, lagerhållningssystem, kopplingar mot kommunikationstjänster som automatiserad epost osv. Se till att systemet du tittar på är öppet och inte låser in dig och ditt företag i plattformens egenutformade tjänster.

4.



5.

Välj en plattform med stöd för språk, valuta och flertalet betalmodeller

Du kanske inte för avsikt att erövra världen, eller ens Sverige just nu – men våga dröm stort och se till att alla som vill läsa din sida på engelska får möjlighet till det. Alla är inte heller nöjda med att enbart kunna betala via kort eller faktura utan kräver kanske Swish, Paypal, Klarna eller andra möjligheter.

 

6.

Välj en plattform där leverantören har bra referenscase

Det måste kanske inte nödvändigtvis vara bolag inom samma bransch som ditt företag, men fråga gärna leverantören om de har någon befintlig kund du kan prata med för att säkerställa att support och kompetens fungerar på det sätt du vill ha det.

Har du frågor gällande ovan, vill bolla lite idéer eller bara komma förbi på en kaffe och höra lite mer om vad framtidens tjänster inom e-handel kan vara?



 


Varför Exsitec?

 

 

 

 

 

3 (2)-1

Vi har lång erfarenhet

Exsitec har hjälpt företag med E-handel och Analys i över 20 år. 

2 (7)

Långa kundrelationer

Med en tydlig förvaltningsmodell utvecklar vi kundrelationer där vi skapar värde för våra kunder, på kort sikt såväl som på lång sikt.

1 (4)

Vi kan integration

Med lång erfarenhet av systemstöd har vi kunskapen att förstå de digitala behoven – och skapar en kraftfull helhetslösning med era verksamhetsstödjande system.

Malin Sandstrom rund

 

 

Vad vill du veta mer om e-handelsplattformar? Malin svarar gärna på dina frågor.