Skip to the content

Den tredje digitala revolutionen - rösten

Det började med internet, fortsatte med mobilen och nu är vi inne på den tredje digitala revolutionen - rösten. Vad innebär detta för framtidens e-handel?

Idag har olika system kommit olika långt och skall vi vara helt ärliga så är det ganska få som faktiskt använder sin system till att sköta just inköp. Det verkar vara mer vanligt att använda Google Home, Alexa eller Siri till att fråga om vad det blir för väder än så länge. Det finns också stora problem med uttal och dialekter som ibland kan ge diverse komiska svar på dina frågor, MEN - det finns förstås en stor potential att utveckla din e-handel. Eftersom de flesta rösttjänsterna styrs av AI så blir de ju också smartare och smartare ju fler som börjar använda dem, lite som med självkörande bilar.

 

 

Så kan röststyrning hjälpa din e-handel

Förenkla

De vanligaste frågorna du får till din kundtjänst kan användas till röstsökningscontent istället. Att skriva tydliga landningssidor och innehåll som svarar kort och koncist på frågor är att rekommendera. 

Få tillgång till värdefull data

För att använda de flesta av de nuvarande röstassistenterna inom handeln krävs det också att du lämnar ifrån dig data. Inom EU har vi ju vårt kära GDPR vilket gör att viss data inte kommer att kunna nyttjas fullt ut. En lösning kommer säkerligen bli att många större bolag kommer att leta efter leverantörer och lösningar utanför de redan existerande och istället bygga egna. 

Personalisera

Det kommer inte räcka med att få hjälp av röststyrningen, det skall också vara rätt hjälp. Rösten skall veta om att det är just ekologisk mjölk som gäller för dig och att du hellre åker till solen än snön när den föreslår flygbiljetter för en weekend. 

Möjlighet till samarbete med assistenterna

I USA samarbetar redan Alexa med Amazon vilket gör att deras tjänster kommer först som alternativ när du frågar om hjälp. Audis nya elbil E-tron integreras mot samma assistent och på vissa hotellkedjor kan man genom Alexa styra ljud, bild och värme i rummet.  

 

I vårt grannland Storbritannien spås e-handeln inom bara något år att omsätta ca 40 miljarder kronor, medan USA klockar in på ca 330 miljarder kronor runt år 2022. (Källa: Röststyrd e-handel)  Även om det inte fungerar precis som vi tänkt oss i Sverige just nu kan vi nog ändå vara ganska säkra på att vi snart är på väg dit i Sverige också. 

Till slut - för dig med Iphone - du har väl inte missat de här roliga tipsen du kan fråga din Siri om? 

Prenumerera på vårt nyhetsbrev