Skip to the content

Så lyckas du med din försäljning på marknadsplatser i Asien

Hur skall du som företag egentligen närma dig den asiatiska marknaden? I vilken del skall du ens börja att försöka sälja, exportera och få kontakt med potentiella köpare? Kan en satsning på marknadsplatser vara svaret på dina frågor? Vi tog en pratstund med vår vän Johan Aledal som driver Johan&Johan och som sedan 2009 hjälpt bolag att driva verksamhet i Kina, Hongkong och Vietnam. Idag hjälper bolaget kunder såsom Gina Tricot, Fazer, SCA, Kinnarps, Senab, Stiga mfl att hantera sin affär på den asiatiska marknaden.

Vilka är de vanligaste frågorna ni brukar få från företag som vill etablera sig i Asien? 

Johan - ”Hur gör man och vad kostar det?”
Kina är fortfarande en marknad som för många känns lite avlägset och jobbigt att förstå, det är inte alla som orkar sätta sig in komplexiteten. Ödmjukhet är en bra startpunkt och man måste vara beredd på att börja lite från början. Man hamnar ganska ofta, av någon märklig anledning, i en något negativ andemening när man ska börja prata om Kina - dina Instagram-följare har du inte så mycket nytta av, ditt PIM kan vi inte integrera med Alibaba osv. Men som sagt, har man ödmjukhet, ser Kina som en helt ny marknad, hittar en lokal partner och har en bra produkt att erbjuda Kina – då finns det såklart enorma möjligheter!

Vilka är de största marknadsplatserna för B2B resp B2C?  

Johan -B2C: Tmall.com ca 60%, JD.com ca 25%.
B2B: 1688.com (Alibaba’s marknadsplats för inrikeshandel) ca 33%.

Varför behövs det en partner på plats?

Johan - Mycket av det digitala landskapet påminner om det västerländska, men du kan i praktiken inte använda någon av de marknadsplatserna/digitala kanalerna i Kina – mkt pga censuren men också pga bättre lokalanpassade varianter (ex Alibaba vs Amazon).

Så företag behöver en partner för att förstå och ställa frågor till samt sätta en Kinastrategi. Sen, i nästa steg när man bestämt sig för att prova/satsa så krävs i de flesta fallen ett lokalt bolag för att utföra försäljning, anställa teamet, ansöka om social media-konton osv.

Går det att redogöra för skillnader på asiatiska marknadsplatser vs ex svenska CDON/Amazon etc?

Johan - Jämför man Tmall.com med Amazon så erbjuder Tmall mer flexibilitet gällande att sätta upp ett varumärkes shop-in-shop. Tmall köper aldrig några produkter från varumärket utan erbjuder ”endast” en plattform med en massa verktyg och integrations-plugins för varumärket att bygga upp sin egna online närvaro. På Tmall är det varumärket själv (alt dess lokala partner – kallad TP) som driver dess kundtjänst 7 dagar i veckan, hanterar sin logistik, kan bygga sin egna look & feel osv.

En sista sak är mängden content som skiljer enormt. En produktsida på Tmall bör innehålla minst 10 bilder från olika vinklar - allt från hur exempelvis en produkt är att ta på/ta av sig till hur den passar i hemmet, gärna någon film, gärna några intyg/certifikat/bevis om produkten, USP:ar med just denna produkt mm. Detta för att skapa förtroende för besökaren att lägga en order. 

För vem passar det att sälja via dessa marknadsplatser och kan vem som helst med ett bolag göra det? Krävs det aktiebolag, någon speciell omsättning, speciell typ av produkt eller annat regelverk?

Johan - Kina så sker all E-handel via marknadsplatser, så frågan man ska ställa sig är vilken marknadsplats man ska satsa på, inte ”om”.

De största inhemska marknadsplatserna kräver lokalt aktiebolag, eller så anlitar men en sk TP (Tmall/Taobao-partner) som kan ta ett helhetsansvar inkl själva handeln med bokföring osv.

Inom B2C finns begreppet Cross-Border Ecom som växer sig starkare. Cross-border passar bra för känsliga produktkategorier såsom mat & dryck, kosmetika etc (pga tuffa compliance krav).Där heter den största aktören Tmall.hk (Tmall Global).
För både Tmall.com och Tmall.hk så måste man övertyga Alibaba om varför sitt varumärke ska få sätta upp en butik på deras marknadsplatser. Det finns inga minimikrav på omsättning osv men man behöver sälja in sig själv till Alibaba – vad kan Du addera till den kinesiska marknaden? Detta hjälper din lokala TP dig med att supporta och plocka fram relevant information.

(Notera att både Tmall.com, Tmall.hk, Taobao.com samt 1688.com (mfl) ägs och drivs av Alibaba)

Vilka trender ser du som kommer till Europa inom kort?

Johan - Jag har lite dålig koll på Europas e-com trender, men jag gissar att Kinas behov/krav av content snart blir ett globalt fenomen. Vi brukar säga till våra kunder att de bör använda Kina som Content-fabrik – är Tmalls kunder nöjda så kommer definitivt Amazon och Zalando’s kunder vara ok!

En annan viktig aspekt ur miljöperspektiv är att mer content minskar antalet returer, eftersom det blir färre överraskningar och felbeställningar.

Sist men inte minst - finns det ytterligare någon marknadsplats än de du nämnt ovan man bör hålla koll på?

Johan - En intressant bonus gällande B2C är Alibabas förvärv av Lazada (systerplattform till Zalando, tidigare ägt av Rocket Internet). Lazada är den största marknadsplatsen i Vietnam, Thailand, Malaysia, Singapore, Indonesien och Filipinerna – dvs den största aktören i Sydostasien. Nu börjar Taobao/Tmall (Alibaba) erbjuda varumärken att exportera sina butiker och dess produkter till Lazada’s marknadsplats och därmed kan man få access till ytterligare 600 miljoner potentiella kunder.

 

Sådär - var det allt du kände att du behövde för att komma vidare med ditt beslut? Ta gärna en kontakt med Johan om du känner att du vill veta mer.

 

Kontakta oss

Spot On