Skip to the content

E-handelstrender 2021 - Hållbarhet

Nytt år – nya möjligheter att lyfta er digitala lösning till nästa nivå. Vi har skannat internet efter heta e-handelstrender och identifierat tre områden som spås påverka den digitala marknaden under 2021.

Del 1 - Innovativ lead generation

Del 2- Hållbarhet

Del 3 - Teknik som förändrar kundbeteendet

I den här delen riktar vi strålkastarljuset mot klimatsmarta trender som alla har en gemensam nämnare – vikten av att visa för kunderna att du tar klimatfrågan på allvar. Det handlar om att bjuda in kunderna att följa er hållbarhetsresa.

Att satsa på hållbarhet är vid det här laget ingen trend, utan snarare en hygienfaktor för att ditt företag ska anses relevant 2021. Redan förra året spanade vi på trenden hållbara leveranser, och konstaterade att du som e-handlare behöver ha en plattform som ger möjligheten att lägga till nya leveranssätt i takt med att dessa utvecklas hela tiden. Här är förslag på några nya klimatsmarta trender som kan ge dig inspiration på hur ni kan vidareutveckla er digitala lösning med ett grönt fokus.

Lyft fram hållbarhetsaspekten 

Grön konsumentism, eller green consumerism, är ett trendord att hålla koll på. Detta innebär att konsumenter aktivt letar efter produkter som tillverkats på ett miljövänligt sätt, involverar återvinning och som inte påverkar klimatet negativt.

Hela 65 procent av de tillfrågade konsumenterna i en färsk studie svarade att de vill köpa produkter från värdedrivna företag som förespråkar hållbarhet. Detta är en glasklar indikator på att e-handelsföretag som prioriterar hållbarhetsfrågor kommer dominera marknaden framöver.

Tre tips på hur du kan attrahera gröna konsumenter:
  1. Ta ställning, och gör det tydligt. Berätta för världen att du satsar på hållbarhet, sätt upp klara mål och visa hur ni tänker nå dessa. Här handlar det om att vara ärlig och visa att det finns saker att jobba på, men att dessa saker prioriteras.

  2. Satsa på klimatsmart emballage. Har du redan hunnit implementera ett mer hållbart leveranssätt i din värdekedja? Då är det hög tid att även se över hur ni packar era paket. Många satsar på att minska volymen luft i paketen för att undvika onödigt fyllnadsmaterial och effektivisera transporterna – men se även över vilket material som produkterna packas i. Här finns både ekonomiska och miljövänliga vinster att göra, samtidigt som ni plockar pluspoäng hos de gröna konsumenterna

  3. Två trender som spås växa under 2021 är secondhandshopping och plattformar för att hyra produkter. Faktum är att fler och fler företag börjar skapa nya grenar av sin digitala lösning som tar avstamp i ett spirande intresse hos konsumenterna att inte köpa nytt. Här kan du som e-handlare jobba proaktivt och börja fundera redan nu på hur ni kan möta era kunder. Kanske kan ni starta upp en second hand-shop vid sidan av er vanliga e-handel där era begagnade varor får ett andra liv? Eller satsa på en hyrtjänst där kunderna får hyra produkten under en tid? Ett sista tips kan också vara att börja sälja reservdelar och extradelar till dina produkter, det gör att det finns möjlighet att faktiskt laga istället för att köpa nytt.

Källor:
https://blog.3dcart.com/future-of-ecommerce-2021

https://modernretail.co.uk/the-future-of-ecommerce-9-trends-to-watch-out-for-in-2021/

 

Vill du läsa mer om case vi gjort för andra kunder?

Kontakta oss

Spot On