Skip to the content

Öka din försäljning online

Behöver du öka ditt snittordervärde på din e-handel eller behöver du bara lite nya tips på hur du kan jobba med din plattform för att hela tiden vara relevant för dina kunder? Vi har listat våra bästa tips nedan - håll tillgodo! 

Paketeringar

Genom att sätta ihop olika paket och lösningar ger du inte bara dig själv en chans att öka ditt snittordervärde, du hjälper också din kund med att säkerställa att de får med sig rätt saker i köpet. Exempel på hur du kan öka ditt snittordervärde med paketeringar: Du säljer grillar men paketerar även grillvantar, galler och kol i samma köp. Eller så säljer du kläder och sätter ihop ett helt paket med kavaj, skjorta, slips och skärp. 

För att hjälpa kunden att säkerställa att de får med sig rätt saker kan det vara lämpligt att paketera produkter, ex rätt motorolja till rätt motor och addera ett servicekit, eller varför inte de eventuella extradelar som behövs för att sätta ihop köksluckor?

Rabatter

Det finns massor av olika sätter att rabattera varor och produkter för att öka din försäljning online. Vi listar några av de mest vanliga nedan: 

  • 3 för 2
  • Stafflade priser, det vill säga billigare styckpris när vissa nivåer uppnås
  • Jobba med olika "pack", ex 5-pack, 10-pack etc. 
  • Tidsbegränsade rabatter
  • Rabatt i % på helt köp
  • Rabattkoder

Att arbeta med rabatter kräver dock en del av ditt system, både ERP såväl som e-handel. Säkerställ att du har en bra affärslogik som inte riskerar att du behöver bygga in dig helt i massor av parametrar som riskerar att fallera så fort du vill skapa upp en kampanj. 

Lojalitetsprogram 

Känner du att du inte vill driva försäljning genom att enbart arbeta med rabatter och prisvarianter finns möjligheter att istället arbeta med olika typer av lojalitetsprogram. Ett sådant kan se ut på olika sätt, tex: 

  • Poängbaserat system
    Detta är det vanligaste sättet att jobba med lojalitetsprogram, helt enkelt poäng för varje köp du gör. Poängen kan du sedan använda för att köpa produkter eller tjänster för det du tjänat in. 
  • Teambaserat system
    Tillsammans med vänner, i ett lag eller på något annat sätt få grupprabatter som genererar lägre pris eller annan förmån. Ett exempel är Wish som ofta flaggar med "snart fraktfritt om 3 till köper" eller liknande. 
  • Betalt system 
    Vanligt inom exempelvis resebransch där du köper ett medlemsskap som ger dig tillgång till bättre priser. Ett annat tydligt exempel är Amazon Prime.
Fri frakt eller ej?

Det finns en anledning till att vi inte tog upp frakthantering i avsnittet om rabatter ovanför. Fri frakt är en frekvent förekommande rabattsats som används flitigt hos de flesta e-handlare. Det finns dock olika sätt att jobba med detta; antingen bakar du in fraktkostnaden i köpet och kör alltid fri frakt, eller så kräver du en viss summa i kundkorgen för att få tillgång till rabatten. Det finns något psykologiskt över att vara väldigt nära gränsen för fraktfritt, om du i det sista läget adderar den möjligheten genom att köpa en till rekommenderad vara så ökar du förstås också snittvärdet. Om du dessutom säkerställer att den varan du rekommenderar får plats i den ursprungliga kartongen så slipper du betala mer för större paket. 

Produktrekommendationer

Kanske har du redan möjlighet att lägga till produktrekommendationer i din plattform eller via ett tredjepartsverktyg? Annars är det något du verkligen bör se över. Det finns idag många verktyg för detta, exempelvis Clerk, Apsis, Recombee, Googles egna osv. 
Genom att lista vad andra köpt eller produkter som passar ihop med dessa ges dessutom sidan ett mer levande intryck. Kan du dessutom få rekommendationerna personaliserade så är det ännu bättre! 

Recensioner och betyg

Vi förlitar oss idag extremt mycket på andra köpares betyg. Var storleken som utlovad? Höll verktyget för en renovering av ett helt hus? Fanns varan billigare hos annan leverantör? Ett recensionsverktyg som till exempel Trustpilot eller TripAdvisor kan (beroende på betyg förstås) öka ett företags försäljning markant. Utöver själva betyget får du även möjlighet att synas bättre redan i sökresultat på Google och förbättra dina klickresultat på köpta annonser. 

Upsell efter köp

Nog för att vi gärna vill ha så stor varukorg som möjligt vid varje köp men en av de viktigaste bitarna är förstås att få kunder att återkomma till just din sida. Med hjälp av ovan verktyg finns goda chanser att få kunder att komma tillbaka, tex genom att använda vissa typer av rabattkoder när de handlar nästa gång eller kanske någon form av lojalitetsprogram. Vid köpet har du ju förhoppningsvis också fått tillgång till viktig data om din kund som du kan använda för att personalisera och alltid vara relevant nästa gång de loggar in. Det finns dessutom utmärkta möjligheter att arbeta med marketing automation i form av mailutskick och sms. 

Ja, hjälp mig att sälja mer online

Så underlättar Dynamic Code för sina kunder

Dynamic Code är healthtech-företaget som snabbt hjälper dig med tester för diverse sjukdomar eller livsstilsstest via ett enkelt knapptryck. 

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Spot On