Skip to the content

E-handelstrender 2022 - allt du behöver ha koll på! 

Nu är vi här igen. Vi närmar oss årsskiftet och det innebär att det återigen är dags att plocka fram spåkulan och sia om framtiden. Vi har dammsugit nätet och identifierat fem viktiga e-handelstrender och snackisar inför 2022.

Men först – några snabba fakta från den senaste e-barometern så att du får koll på vilket läge e-handeln befinner sig i inför det nya året.

14,1 procent – det beräknas den genomsnittliga årliga tillväxttakten vara fram till år 2030.

2026 beräknas e-handeln utgöra 25 procent av den totala handeln.

2034 beräknas e-handeln utgöra 50 procent av den totala handeln.

PostNord som gör e-barometern spår att e-handeln kommer att stå för i stort sett all tillväxt i handeln även de kommande tio åren.

  1. Ny, kräsen målgrupp att möta

    Vi kan konstatera att B2B-sektorn håller på att utvecklas, och en anledning till detta är att den typiska inköparen numera är en millenial. Alltså, en person född mellan 1981 och 1996. Denna generation har vuxit upp i takt med den teknologiska utvecklingen. Detta gör det svårt för företag inom B2B-branschen att ducka för kraven på användarvänlighet och personlig upplevelse på webben.

    En bonusspaning är att dagens inköpare gör ungefär tolv sökningar online innan ett köp. Och 74 procent av inköparna gör research för åtminstone hälften av företagets inköp. Synlighet i sökmotorer är därför viktigare än någonsin.

  2. Lansering av D2C-kanal

    Vi har pratat mycket om det under hösten och ser att temat är lika hett inför 2022. Det handlar förstås om D2C.

    Inför det nya året bör du fundera på hur du kan ta tillvara på kommunikationsmöjligheterna som en direktkanal till slutkunderna faktiskt innebär. Hur kan du stärka din ”brand voice” – sättet ni kommunicerar på när inte kommunikationen kring försäljningen går uteslutande genom en återförsäljare? Här handlar allt om att forma en ”brand voice” som får kunderna att minnas ditt varumärke och känna en anledning att återkomma till just dig.

  3. Fler B2B-företag anammar "mobile commerce"

    Det räcker inte längre att finnas på nätet – nu måste B2B-företag bli ”mobile friendly”. Det här märks inte minst i USA, där varumärken utvecklar egna e-handelsappar för sina B2B-kunder. Enligt Bigcommerce har 15 procent av B2B-företagen i dag en sådan här app på plats. Apparna ska möjliggöra snabbare och smidigare återkommande inköp. De kan även kopplas till säljteamen som kan göra ”on-the-go-inköp” som synkar med de egna affärssystemen.

    Att kraven på användarvänlighet genom mobiltelefonen höjs även för B2B-inköp är troligtvis en följd av att personerna som sköter inköpen har en vana av att shoppa via mobilen privat. Många pratar om att B2B-upplevelsen kommer att bli alltmer inspirerad av D2C – mycket för att e-handelsvana inköpare driver på den utvecklingen.

  4. Krav på content

    I dag förväntar sig dina B2B-kunder att du ska förse dem med mer än bara produkter, och detta spås bli ännu viktigare under 2022. Enligt en undersökning från Digital Commerce vill 45 procent av kunderna ha personligt innehåll i en kundportal. 53 procent av beslutsfattarna inom B2B som deltog i en undersökning av Isoline, uppgav att videos var den mest användbara typen av innehåll, tätt följt av kundcasetexter.

  5. Sociala medier - en antihjälte?

    Närvaro i sociala medier är ett måste för alla företag som vill fortsätta växa – eller? Den brittiska kosmetikkedjan Lush meddelade i november 2021 att de stänger ner sina konton på Facebook, Instagram, Snapchat och TikTok, med förklaringen att sociala medier ”börjar kännas som platser ingen borde uppmanas att gå till”.

    Det här får oss att fundera på vilken roll sociala medier kommer fylla framåt? Lush lämnar eftersom de anser att mediejättarna inte gör ett tillräckligt bra jobb för att skydda användare från skadligt innehåll, och för att företagens arbetsmiljö inte rimmar med Lushs värdegrund. Kommer vi att se fler sådana här avhopp under 2022? Det är inte omöjligt. Samtidigt är det svårt att komma ifrån att sociala medier fyller en viktig funktion i att skapa kontakt med och engagera sin publik.

  6. Metaverse

    Och apropå sociala medier-jättar, går det inte att INTE skriva om metaverse i ett blogginlägg om trender 2022. Facebook heter numera Meta, med anspelning på det heta begreppet Metaverse. Vad det här egentligen är för något verkar de lärda tvista om, men Meta beskriver det som en ”serie virtuella miljöer där du kan skapa och utforska ihop med andra personer som inte befinner sig på samma fysiska plats som du”.

    Den här nya digitala eran kommer enligt Mark Zuckerberg själv bli verklighet inom fem till tio år. Men redan nu är Metaverse ett begrepp att hålla koll på. Nike gick nyligen ut med att de inlett ett samarbete med Roblox för att erbjuda ett gratis virtuellt spelrum, Nikeland. Här kan användarna spela minispel, men fiffigt nog också besöka ett digitalt showroom för Nikeskor.

Självklart är AI, röststyrda sökningar och chatbotar fortsatt aktuellt även under 2022 – men det har du ju hört förut. Vi skulle säga att de viktigaste insikterna att ta med sig inför nästa år är följande:

- Hur kan du dra nytta av en direktkanal till slutkunderna?

- Och hur kan du skapa en D2C-inspirerad e-handelslösning för kräsna B2B-kunder?

Gör du rätt saker?

Funderar du ibland på om du verkligen gör rätt saker med din digitala marknadsföring? Vi hjälper dig gärna att strukturera din budget för bästa möjliga affärsvärde.

 

Minimera riskerna i ett webbprojekt

Börjar det bli dags att uppgradera och uppdatera digitala lösningar och plattformar? Då kan det vara skönt att ha koll på vilka risker och fällor det går att undvika genom att tänka till före. Vår guide ger dig massvis med bra tips! 

Strategiskt partnerskap

Spot On agerar gärna strategisk partner och kan göra det nya och främmande lättare att anamma.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Spot On