Skip to the content

5 skäl att jobba datadrivet med din e-handel

Om du bara får välja ett av nedan sätt att fatta viktiga strategiska beslut i ditt företag - vilket skulle du välja?

  • Enbart gå på vad din magkänsla säger
  • Ta alla beslut baserat på dina egna slutsatser, du VET ju trots allt bäst
  • Använda statistik och data från faktiska händelser och fatta framtida kritiska beslut på detta

Vad väljer du och vad känns bäst för ditt företag?

Förhoppningsvis valde du alternativ tre, med kanske en liten nypa av första och andra alternativet som extra krydda. Att jobba datadrivet är förstås ett bra sätt att hålla sig till faktisk data över hur och vad besökare gör på din sida. Arbetssättet kan användas i massor av olika sammanhang där du behöver hjälp att basera beslut på ren fakta. Men hur kommer det sig då att vi oftast ändå går på enbart magkänsla eller tycke och smak? Kanske handlar det om att det är skönast att göra som man alltid gjort innan, eller att det faktiskt är lite jobbigt och svårt att plöja igenom massa data och dra slutsatser - det går så mycket snabbare att bara verkställa. Vilken tur att det då finns hjälp att få!

Vi tänkte därför börja med att lista 5 anledningar över fördelar med att jobba datadrivet.

 

  1. Du ger dig själv rätt förutsättningar att ta affärskritiska beslut

    Den största utmaningen för många företag idag har varit att försöka motivera sina digitala investeringar - helt enkelt för att det saknas underlag att kunna ta beslut på. Det är svårt att ta fram en ROI-kalkyl eftersom det inte finns några tydliga KPI:er att fatta beslut på. Historisk data är kanske inte ”tvättad” utan snarare ostrukturerad och blandad med personliga insikter. Genom att se över data från klick till konvertering till resultat kommer du och ditt företag att känna en mycket större trygghet i kommande affärskritiska beslut.

  2. Du får tydliga svar på vad som fungerar.
    Och inte fungerar.

    Det har förstås alltid varit viktigt att utvärdera vad som fungerar, kanske speciellt inom marknadsföring och försäljning och all annan form av kampanjdrivet arbete, men det har aldrig varit lättare än vad det är idag. Siffror kommer ge svaret svart på vitt och förhoppningsvis stämmer de väl med din magkänsla. Du kommer också kunna agera på innehåll som utgör flaskhalsar mellan investering och resultat, små speedbumps som kan vara skillnaden mellan vinst eller fiasko.

  3. Data är inte bara för en avdelning utan HELA bolaget.

    Som vi skrev ovan är inte data enbart för IT-analytiker på bolaget eller för den som driver Facebook-kampanjer - data är högst relevant för hela bolaget.:

    - Säljorganisationen kommer att kunna göra prognoser, lägga tid på rätt prospekts och få insikter i hur de presterat.

    - Ledningsgrupper och andra beslutsfattande organ får siffror på vad den digitala investeringen gett tillbaka och kan forma sina åtgärder efter detta.

    - Supportorganisation och kundtjänst kan snabbt agera på ärenden, förutse eventuella problem och komma med proaktivt åtgärder för kunder.

    Kan du komma på någon mer funktion i ditt företag som skulle ha nytta av detta?
     
  4. Du kan servera rätt data till rätt person

    För att spinna vidare på punkt 3 så är det självklart så att alla inte är intresserade eller ens kommer förstå samma data. Det gäller att hitta bra och enkla sätt att presentera och förstå informationen, annars är vi tillbaka på ruta 1 och magkänslan igen.

    Det finns massor av olika typer av rapporter och andra stödfunktioner som kan anpassas för att lämna av data i realtid, någon gång per dag eller inför varje styrelsemöte. På så sätt kan du få ut de viktigaste parametrarna för ditt beslut. Vi hjälper dig gärna att skräddarsy detta förstås.

  5. Fail fast och Kill your darlings

    Ibland är det bättre att misslyckas fort, dra lärdom och göra på ett annat sätt framåt. Samma sak med att fortsätta på projekt du brinner för men som inte leder till varken affärsmål eller positivt resultat. Data kommer att kunna tala om detta för dig på ett tydligt och överskådligt sätt. Förmodligen tidigare än vad du själv vill kännas vid…

Ytterligare heta tips!

Vi har listat ytterligare 10 bra tips på hur du kan använda dig av en mer datadriven approach för att fatta rätt beslut gällande din e-handel. 

Få ut mer av din digitala affär

Hände det inget speciellt när du lanserade din e-handel? Har du många besökare men för få köp? Saknar du helheten av teknik såväl som framtidslösningar hos din nuvarande partner? 

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Spot On