Skip to the content

Så har coronapandemin påverkat e-handeln

”Coronaeffekten” låter kanske inte som något positivt – men för e-handelsbranschen är den synonym med försäljningsrekord och snabb expansion. Redan under andra kvartalet av 2020 ökade e-handeln med 49 procent jämfört med samma period föregående år, och Black Week samt julhandeln innebar en slutspurt som slog alla tidigare rekord.

HUI Research som ägs av branschorganisationen Svensk Handel spådde att julhandeln 2020 skulle handla om tre saker – konsumtionsförflyttningar, kapacitetsprövningar och kreativa lösningar. Mycket tyder på att just dessa tre kommer fortsätta att påverka handeln, och gynna e-handeln, även under 2021. Här gäller det att förbereda sin digitala plattform för det nya normala, där konsumenter i första hand vänder sig till e-handlare, efterfrågar snabba leveranser och en kundanpassad köpupplevelse.

Corona och e-handeln – snabba fakta att ta med sig in i 2021

  • Inför julhandeln 2020 genomförde företaget Klaviyo en undersökning bland 1000 europeiska konsumenter. En klar majoritet, 78 procent, uppgav att de föredrar att handla online eftersom det är mer kostnadseffektivt och bekvämt.
    Källa: E-handel.se

  • När PostNord siade om nätjulhandeln beräknades den omsätta 10,6 miljarder kronor vilket motsvarar en ökning på 26 procent jämfört med 2019. 
    Källa: PostNord

  • Det är de äldre åldersgrupperna som har ökat sin nätshopping mest under pandemin – med hela 74 procent. Detta visar en undersökning gjord av Klarna. Mest köpstarka är dock 36 till 45-åringarna. Två målgrupper att hålla koll på under 2021 helt enkelt.
    Källa: Klarna

  • Den senaste Black Friday blev den största e-handelsdagen någonsin och försäljningen ökade med 41 procent under hela Black Week, enligt Klarna.
    Källa: Svd 

  • Bland de aktörer som står som vinnare under coronakrisen återfinns apotek, budfirmor, elektronikföretag och mataffärer. Den gemensamma nämnaren? Försäljning online och flexibla leveranser.
    Källa: Företagslån

Snabb expansion och försäljningsrekord kommer även med en del utmaningar. Du som e-handlare måste stå redo inför de konsumtionsförflyttningar och kapacitetsprövningar som är att vänta. Här finns experthjälp att få. Känner du inte riktigt igen dig i beskrivningarna om e-handelns guldläge kan det vara hög tid att börja skruva på din digitala lösning redan i dag.

Vi kan digitala affärer

Konverterar din webb dåligt eller har du problem med en integration mot ditt affärssystem? Vi hjälper dig gärna!

Så lyckades Dynamic Code öka sin affär

Dynamic Code blev ett av de bolagen som fick växla upp sin affär under pandemin. Rejält. Läs hur de lyckades och vilka framgångsfaktorer de ser som viktiga när affären ibland växer snabbare än tänkt. 

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Spot On