e-commercial-concrete

 

  

 

Framtidens e-handel? Så har coronapandemin påverkat e-handeln


 



 



E-handelstrender att hålla utkik på 

”Coronaeffekten” låter kanske inte som något positivt – men för e-handelsbranschen är den synonym med försäljningsrekord och snabb expansion. Redan under andra kvartalet av 2020 ökade e-handeln med 49 procent jämfört med samma period föregående år, och Black Week samt julhandeln innebar en slutspurt som slog alla tidigare rekord.

 

Kopia av Webbmall - boll för logoikon (4)

 



 

HUI Research som ägs av branschorganisationen Svensk Handel spådde att julhandeln 2020 skulle handla om tre saker – konsumtionsförflyttningar, kapacitetsprövningar och kreativa lösningar. Mycket tyder på att just dessa tre kommer fortsätta att påverka handeln, och gynna e-handeln, även under 2021. Här gäller det att förbereda sin digitala plattform för det nya normala, där konsumenter i första hand vänder sig till e-handlare, efterfrågar snabba leveranser och en kundanpassad köpupplevelse.

 

web-ball-pc

Corona och e-handeln – snabba fakta att ta med sig in i 2021

  • Inför julhandeln 2020 genomförde företaget Klaviyo en undersökning bland 1000 europeiska konsumenter. En klar majoritet, 78 procent, uppgav att de föredrar att handla online eftersom det är mer kostnadseffektivt och bekvämt.
    Källa: E-handel.se

  • När PostNord siade om nätjulhandeln beräknades den omsätta 10,6 miljarder kronor vilket motsvarar en ökning på 26 procent jämfört med 2019. 
    Källa: PostNord

  • Det är de äldre åldersgrupperna som har ökat sin nätshopping mest under pandemin – med hela 74 procent. Detta visar en undersökning gjord av Klarna. Mest köpstarka är dock 36 till 45-åringarna. Två målgrupper att hålla koll på under 2021 helt enkelt.
    Källa: Klarna

  • Den senaste Black Friday blev den största e-handelsdagen någonsin och försäljningen ökade med 41 procent under hela Black Week, enligt Klarna.
    Källa: Svd 

  • Bland de aktörer som står som vinnare under coronakrisen återfinns apotek, budfirmor, elektronikföretag och mataffärer. Den gemensamma nämnaren? Försäljning online och flexibla leveranser.
    Källa: Företagslån

 

 

Snabb expansion och försäljningsrekord kommer även med en del utmaningar. Du som e-handlare måste stå redo inför de konsumtionsförflyttningar och kapacitetsprövningar som är att vänta. Här finns experthjälp att få. Känner du inte riktigt igen dig i beskrivningarna om e-handelns guldläge kan det vara hög tid att börja skruva på din digitala lösning redan i dag.

 



Vi kan digitala affärer

Konverterar din webb dåligt eller har du problem med en integration mot ditt affärssystem? Vi hjälper dig gärna!



 


Varför Exsitec?

 

 

 

 

 

3 (2)-1

Vi har lång erfarenhet

Exsitec har hjälpt företag med E-handel och Analys i över 20 år. 

2 (7)

Långa kundrelationer

Med en tydlig förvaltningsmodell utvecklar vi kundrelationer där vi skapar värde för våra kunder, på kort sikt såväl som på lång sikt.

1 (4)

Vi kan integration

Med lång erfarenhet av systemstöd har vi kunskapen att förstå de digitala behoven – och skapar en kraftfull helhetslösning med era verksamhetsstödjande system.

Malin Sandstrom rund

 

 

Vad vill du veta mer om e-handelsplattformar? Malin svarar gärna på dina frågor.