Namnlös design - 2022-11-09T185614.042

område-ikon-CRM-vit

PIM-system

Digital produkthantering, eller Product Information Management, är ett system som hjälper er samla all produktinformation på ett och samma ställe samt berika och publicera det i externa och interna kanaler – som e-handeln, marknadsplatser, printade kataloger eller sociala medier. 

Uppdaterad produktdata i alla kanaler

Samla all information på samma ställe

Säljverktyg internt såväl som externt

 



Vad är ett PIM-system?

Ett PIM-system (Product Information Management) är ett digitalt verktyg för produkthantering, där du på ett strukturerat sätt samlar all data om dina produkter och tjänster.

Skillnaden mellan ett PIM-system och ett affärssystem (ERP) är att i PIM-systemet berikar du produkterna med bilder, mer informativ text, filmer, produktblad och mycket mer. Det ger ditt företag en möjlighet att öka konverteringen -  oavsett produkt, marknad eller tidpunkt på dygnet.

Med ett PIM-system får du möjlighet att hålla produktinformationen uppdaterad i alla kanaler vilket både ökar den interna effektiviteten och förbättrar kundupplevelsen. 

Läs mer här om varför du behöver ett PIM-system ->

PIM-gif

Hantera flera länder och språk  

Publicera innehåll specificerat efter land. Ställ enkelt in språk, regler och erbjudanden direkt anpassade efter varje ny marknad.

Minska manuellt arbete

Uppdatera enkelt din produktdata med smarta integrationer och slipp lägga onödig tid på att synkronisera uppgifter.

Enhetlig information på samtliga plattformar 

Förändringar i PIM-systemet slår igenom samtidigt till de plattformar du har integrerade. Inga fler ouppdaterade pdf:er!

Integration mot olika kanaler

Låt PIM-systemet tjäna som master och säkerställ att allt från återförsäljare, e-handel, marknadsplatser och sociala medier alltid är uppdaterade.

PIM-system som uppslagsverk

Ett PIM-system blir som ett digitalt uppslagsverk av produkter för anställda, återförsäljare och kunder. Ju mer information, ju bättre service!

Det ska vara kul att sälja och köpa

Sätt upp en miljö som är användarvänlig för er och för kunden. Alla vinner på ett PIM-system!



PIM-system vi erbjuder

Litium_new_logo_webP


Med Litiums PIM får du möjlighet att ta din produktkatalog ett steg längre. Du kan bland annat skapa flexibla informationsmodeller med hjälp av dynamiska databaser, samt få en bättre varianthantering baserat på organisationen och produktens behov.

Läs mer om Litiums PIM -> 

Norce_logo_1000x237


Med sin moderna arkitektur och rika datastruktur ger Norce PIM (Storm PIM) dig möjligheten att berika dina produkter, anpassa produktinformation och priser för olika marknader, hantera varianter och relationer mellan produkter och mycket mer. 


Läs mer om Norce PIM -> 

InRiver-Logo

inRiver PIM är byggt för att slutanvändaren enkelt skall kunna arbeta med berikning av produkter samtidigt som plattformen också håller högsta säkerhetsklass. 



 

frågetecken-gul

Vem borde ha ett PIM-system? 

Alla tjänar på att använda ett PIM-system. Ett PIM-system är till för företag som vill sälja sina produkter digitalt. Med ett produktutbud som har olika variationer och kombinationer.



Checklista - behöver du ett PIM-system för din digitala affär? 

 

Idag finns all data över dina produkter/tjänster utspridda på olika digitala verktyg, excel-listor som uppdateras manuellt men ibland också i pärmar eller via tillverkarens egna webb.

Er produktdata är ej tillgänglig för att via API:er kunna kopplas mot exempelvis Amazon, Prisjakt, Google shopping etc.

Ni får mycket frågor till kundtjänst från kunder om bilder på produkter i olika vinklar, priser, teknisk dokumentation, nedladdningsbara produktblad, rörligt material och mer.

Ni är flera på företaget (och kanske även externt) som jobbar med att berika produkterna på er webb eller e-handel, men du vet aldrig ifall de andra gjort sitt jobb innan du trycker på knappen för uppdatering på webben. Det finns med andra ord en risk för dubbletter, felpublicerade artiklar och halvfärdiga sidor.

Efter arbetstid är det svårt som besökare att få fram rätt produktinformation om era produkter/tjänster eftersom personalen, som kan informationen, har gått hem för dagen.

Ni upplever en ökad konkurrens digitalt från era kompisar i branschen och vill kunna visa upp era produkter på ett bättre sätt, öka er digitala närvaro och kort och gott - komma in i matchen!

Ni finns på flera marknader och har problem med att manuellt strukturera vilka produkter som skall vara synliga på respektive marknad.

Nuvarande webb känns platt och oinspirerande för dina besökare. 

Känner du igen dig och ditt företag i någon punkt? Bra - då kan ett PIM-system vara lösningen för dig.

e-commercial-white

ean code

Ofta väljer företag att skapa sin produkt i sitt ERP-system och använda detta som master. Där ligger all nödvändig data såsom artikelnummer, EAN-koder, prisstrukturer, lagsersaldo mm.

spoton pim

När produkten förs över i PIM-systemet ges en chans att berika med content såsom bilder, säljande text, språk, marknader, kampanj-hantering och annat som inte lämpar sig för ett ERP-system.

spoton pim dator

Ändringar du gör i PIM syns direkt på din webb. Nu är all information anpassad för olika marknader, personaliserad och enkelt att hantera - både för dig och besökare.

spoton pim buy

Målet är förstås att din besökare ska utföra den åtgärd du önskar. Det kan handla om ett köp, en nedladdning av produktblad, en offertförfrågan eller någon annan form av digital transaktion som stärker din affär

spot on - pim verksamhet

Vad kostar ett PIM-system?

Hur avancerad är er E-handel? Ett PIM-system är olika avancerat beroende på hur ens digitala kanaler ser ut. Ju mer avancerad plattform desto mer avancerad PIM-lösning, och där med högre pris. Desto mer avancerad lösning desto mer finns det dock att tjäna på ett bra PIM-system. Kontakta oss om du vill veta vad ni skulle kunna tjäna på ett PIM-system och få ett estimat på den lösning ni skulle vilja etablera.



 



Exsitec kommer göra ert liv lättare

 

 

 

 

 

3 (2)-1

Vi har lång erfarenhet

Exsitec har hjälpt företag att digitalisera sina verksamheter i över 20 år och tillsammans med våra kunder har vi genomfört tusentals projekt.

2 (7)

Långa kundrelationer

Med en tydlig förvaltningsmodell utvecklar vi kundrelationer där vi skapar värde för våra kunder, på kort sikt såväl som på lång sikt.

1 (4)

Vi kan integration

Med lång erfarenhet av systemstöd har vi kunskapen att förstå de digitala behoven – och skapar en kraftfull helhetslösning med era verksamhetsstödjande system.

Att köpa och välja rätt PIM-lösning för ditt företag kan ofta fastna i ett internt perspektiv där kostnad och intern tidsbesparing blir de största anledningarna till ett byte från nuvarande lösning.

Glöm inte bort att tänka utifrån-och-in, hur kan du hjälpa dina besökare och kunder genom att skaffa ett PIM-system?

område-ikon-serivice-entreprenad-antracit

Implementation och integration

PIM-system och integrationer


För att få ut maximal nytta av ett PIM-system krävs det att produkterna snabbt kan publiceras i era olika kanaler.

För att göra detta krävs det att PIM-systemet kan prata med övriga system. Men även att integrera systemen som ska mata in informationen i PIM-systemet kan underlätta väsentligt.

Ofta börjar det hela med att produktinformationen finns i ert affärssystem, för att sedan berikas i produktsystemet och sedan lanseras i olika kanaler. Här är en bild som symboliserar hur flödet kring ett PIM-system kan se ut.

Här kan du även läsa mer om integrationer och hur Exsitec kan hjälpa till. Vi är nämligen experter på att få olika system att samarbeta och skapa synergieffekter.



De här fördelarna ger ett PIM

Genom att ha en central insamlingsplats över all data från dina produkter kan du som företag göra många bra vinster. Du säkerställer till exempel att all produktdata är komplett och uppdaterad innan den går live på webben och med hjälp av ett workflow ser du enkelt vilka uppgifter som är tilldelade dig. Med samma ursprungliga källa för all data minskar dessutom risken för fel vid korrekturläsning inför olika tryckprodukter och design. Dessa och flertalet olika effektiviseringar gör att investeringen i ett PIM ofta betalar sig fort.

PIM-system finns i många fall redan inbyggt i den e-handelsplattform du väljer, tex hos Litium eller Norce.  Det går också bra att använda sig av ett separat som tex InRiver eller annat tredjepartssystem som passar just din inriktning bäst. 

Öka din affär med ett PIM-system

Med all tillgänglig information på internet gör vi konsumenter mycket av researchen inför ett köp själva. Hittar vi inte det vi söker på en sida så finns nästa sida med liknande produkter en sökning bort. Därför är det otroligt viktigt för dig som företag att visa relevant fakta på din webb för att inte tappa försäljning.

Det kunder kan efterfråga och som du enkelt hanterar i ett PIM-system är tex:

Pris

Kundunika priser

Lager

Tekniska produkspecifikationer

Bilder/Filmer

Språkval

Recensioner från andra som köpt produkter

Relaterade produkter



Ett bra PIM-system ger dig också möjlighet att publicera samma data på flera olika marknader och i flera olika kanaler. Vill du börja sälja internationellt, på Instagram shopping eller på en marknadsplats är ett PIM-system ett måste. Kunden upplever ett omnichannel*-tänk och du slipper sitta med hjärtat i halsgropen över att du inte korrläst uppdateringar i katalogen. Så länge all data är rätt i PIM-systemet är det också vad som kommer visas utåt i alla dina kanaler.

*Omnichannel = När du ger din besökare/kund samma upplevelse oavsett om de besöker dig på webben, i en butik, via en app, annons, e-post eller via en katalog.



Minska internt arbete med ett PIM

För dig som användare finns det stora fördelar med att ha ett kvalitativt PIM-system istället för en enkel produktkatalog, eller kanske enbart en enkel ”hemsida”. Du kommer att uppleva en helt annan kontroll över din data, oavsett om du har valt att PIM-systemet skall vara där du har din master data eller om det ligger i ditt affärssystem.

Du kommer att kunna berika dina produkter med mer informativa texter, skapa fält för produkters olika attribut och därmed också ge kunden en möjlighet att filtrera sin sökning.

Andra bra grejer för dig och miljön är att du förhoppningsvis kommer minska dina returer. Detta eftersom kunden kommer ha mycket mer information om din produkt/tjänst och därmed minimera risken för felköp.

Sist men inte minst, din SEO gillar verkligen verkligen PIM-system också.

Illustrasjon - Profitbase Risk Management

Nytt PIM-system nya möjligheter

Kortfattat så möjliggör ett PIM-system att ni attraktivt och enhetligt presentera hela ditt sortiment.

Ett PIM-system möjliggör inte bara en enkel hantering av produktdata- utan även ett effektivare internt arbetsflöde som tillsammans bidrar till starka konkurrensfördelar, vilket stärker kundupplevelsen från grunden.

Med hjälp av PIM-systemet kan du enkelt ta ansvar för produktinformationen, och se till att den alltid är komplett och korrekt, vilket gör det enkelt att visa era produkter på ett professionell sätt. Detta är givetvis applicerbart i alla typer av säljkanaler, som exempelvis sociala medier, e-handel, hos återförsäljare eller fysiska butiker.

För att uppnå det bästa resultatet med ett PIM-system, behövs ett integrationsarbete gentemot databaser och system där relevant produktinformation lagras.

För den interna användaren, är PIM-systemet process-baserat. Produkter når statusen “komplett” efter en rad automatiska och manuella steg, innan den anses vara klar och kan publiceras.

I praktiken innebär detta att man sätter upp ett flöde runt varje produkt, oavsett om ni vill berika med monteringsanvisningar eller lägga till produktens USP:ar, så styr systemet de som administrerar att genomföra all i rätt steg. Hela vägen från affärssystemet ut till den faktiska säljkanalen där produkten ska visas.


refresh-cart-2184_b0537cff-d8f3-49c7-8f23-b2f4fd17a2ca

 

Vincent Asp rund

 

 

Har du frågor om PIM-system? Vincent svarar gärna på dina frågor.