Skärmbild område e-handel

 

Varumärken som lyckas på D2C-marknaden

Vi listar fem företag som har tagit viktiga steg för att komma närmare sina slutkunder. Många av dessa företag lyckas samtidigt väva samman den digitala affären och fysiska köpupplevelsen på ett nyskapande sätt. Kort sagt – här finns mycket inspiration att hämta.

 



Att vara först ut med något nytt kan kännas skrämmande. Kanske tänker ni så kring direct to consumer-trenden? Om ingen av era konkurrenter har valt att starta egen försäljning direkt till konsument, skulle ni behöva bryta ny mark. Då kan det vara skönt att titta på föregångare inom andra branscher.

Här är fem svenska och internationella företag som har vågat ta steget och nu skördar frukten av sin D2C-satsning.



1. All Blues

Ett svenskt företag som tillverkar smycken av återanvänt silver. När varumärket startade 2011 valde ägarna att sälja via återförsäljare för att få in sina smycken på nischade varuhus. Denna säljkanal har kompletterats med en egen e-handel – och nu har man tagit ytterligare kliv mot slutkunden. Antal återförsäljare har halverats och All Blues har i stället öppnat en egen fysisk butik. Grundaren Jacob Skragge säger till Svensk Digital Handel att möjligheten att fullt ut äga hur sitt varumärke exponeras, sina säljkanaler och kommunikationen mot kund skapar mer värdefulla och fina säljupplevelser.

2. Volvo Cars

Under 2020 påbörjade de en omställning där återförsäljarnas roll ska anta nya former. Företaget har tagit fram en ny kommersiell strategi där man investerar kraftigt i sina försäljningskanaler online. De elbilar som Volvo Cars ska lansera de närmaste åren kommer enbart att kunna köpas online. Men återförsäljarna kommer fortfarande vara viktiga för att bygga kundrelationer, skrev Volvo Cars i ett pressmeddelande i våras.

3. Amerikanska Wilson

Kanske mest kända för sin sportutrustning, har under 2021 expanderat företagets D2C-affär – mycket för att stärka sin position som ett varumärke som inte bara säljer just utrustning. Som en del i detta öppnar Wilson flaggskeppsbutiker i New York, Los Angeles, Peking och Shanghai. I butiken i New York som redan har hunnit öppna säljer varumärket limited edition-produkter i en miljö där det har satsats stort på teknik och estetik. Wilson har också släppt en ny kollektion med kläder som inte nödvändigtvis behöver användas som träningskläder (ytterligare en pusselbit för att bredda bilden av varumärket) som kommer att säljas i butikerna.

4. Nike 

Nike är en av jättarna som anammat det här med D2C. Samtidigt som Nike hela tiden expanderar sin digitala affär, öppnar de också futuristiska konceptbutiker som ska locka konsumenterna. Nyligen har skomärket öppnat en butik i Sydkorea, där den digitala världen vävs ihop med den fysiska. Ett exempel på detta är lösningen Nike kallar ”Inside Track”, vilket är ett bord med en interaktiv skärm som ger information om skor som ställs på bordet. En annan lösning är en tre våningar hög digital skärm där Nike bland annat delar aktuella idrottshändelser.

5. Elfa

Tillbaka till Sverige. Här har förvaringsföretaget Elfa lanserat ”Studio Elfa Hansa” i Malmö. Detta beskrivs som en mötesplats för inspiration och kunskapsspridning där konsumenter kan få hjälp med att skapa förvaringslösningar – och Elfa får möjlighet att träffa sina slutkunder. Företaget har tidigare lanserat en tankesmedja där de med hjälp av konsumentundersökningar och experter undersöker trender, behov och utmaningar inom förvaring. Studion ska fungera som en fysisk förlängning av den här tankesmedjan.

11

Det finns många vägar att gå för att komma närmare sina slutkunder. Konceptbutiker med tungt fokus på digitalisering och e-handel är två alternativ. Vill du bolla tankar och idéer kring hur ditt företag kan skapa en ny säljkanal direkt till konsument? Exsitec har stor kunskap kring hur du på bästa sätt tar fram en digital strategi, och står redo för att lotsa dig på resan mot D2C-försäljning.  

 



 


Varför Exsitec?

 

 

 

 

 

3 (2)-1

Vi har lång erfarenhet

Exsitec har hjälpt företag med E-handel och Analys i över 20 år. 

2 (7)

Långa kundrelationer

Med en tydlig förvaltningsmodell utvecklar vi kundrelationer där vi skapar värde för våra kunder, på kort sikt såväl som på lång sikt.

1 (4)

Vi kan integration

Med lång erfarenhet av systemstöd har vi kunskapen att förstå de digitala behoven – och skapar en kraftfull helhetslösning med era verksamhetsstödjande system.



 

6. Automation

Automationens kraft ses över många branscher och e-handel är inget undantag. Faktum är att shoppingupplevelsen via webben kanske har mest att vinna med automatisering. Det kan handla om att skapa och tillämpa teknik för att effektivisera ett antal processer, såsom försäljning, marknadsföring, lagerhantering, produktion och leverans. Med så många användare som arbetar i virtuella butiker med minimal bemanning är strömlinjeformade processer avgörande för en väloljad e-maskin. Från den första interaktionen till det sista kan implementeringsautomation förbättra din kundupplevelse, öka din konverteringsfrekvens och ledig tid som spenderas på manuella uppgifter.

7. B2B

Om du driver en B2B-verksamhet och din e-handel är outvecklad eller närmare bestämt obefintlig är det dags att utveckla din strategi. Vårt beteende på webben idag är svårt att särskilja, vi beter oss i stort sett likadant vare sig vi söker information privat eller arbetsrelaterat. Visste du tex att i USA är nästan hälften av B2B-handlarens kunder s.k Millenials? Det vore dumt att ignorera en sån stor målgrupp som har webben som första primära källa för allt. Läxan är alltså: Behandla dina företagskunder som individer. 

8. Chat-botar

Chatbotar är något som är här för att stanna. En chatbot är helt enkelt ett datorprogram som är utformat för att prata med användarna. Med hjälp av AI-driven online-shopping kan vi använda chatbots med större effektivitet.

Applikationerna för online-återförsäljare är stora, från grundläggande kundsupport till personliga försäljningsinteraktioner. Chatbots hjälper till att effektivisera kundresan genom att ge rätt information och ansluta kunder till rätt kontaktpersoner.

9. Kassaflödet

Vi hör hela tiden om alla fyllda varukorgar som lämnas utan att de passerar köp men ändå verkar det ta emot att förändra kassaflödet på många webbplatser, varför är det så? Här är några tips som kan underlätta kassaflödet och som definitivt är ett måste för att hålla din webb uppdaterad och redo:

-> En sidokassa som hela tiden syns vad den innehåller, tvinga inte kunden att lämna nuvarande sida för att se detta.

-> Auto-fyll på samtliga rader

-> Tvinga inte kunder att registrera sig

-> Kreditkort som scannas med hjälp av ansiktsigenkänning

-> Använd lämpliga inmantningsfält och håll dessa så till så få som möjligt

10. Multi-kanal strategi

Din köpare finns på fler kanaler än någonsin tidigare och det är viktigt att nå dem vid rätt tidpunkt. En bra multi-kanal strategi möjliggör detta. Många företag prioriterar fortfarande en kanalkommunikation över flera, men en ny studie visade att kunder som mottog uppdrag i två eller flera kanaler hade engagemangsgrad 166% högre än singelkanalsatsningen. Så hur ser en flerkanalig meddelandestrategi ut? Tänk på att använda e-post, mobil push-meddelanden, SMS (textmeddelanden) och in-app-meddelanden. Med alla dessa kanaler kan du använda kundsegment och analysdata för att anpassa meddelandet och se till att det är relevant för mottagaren. Varning - se till att du gör det snyggt och att inte din kund blir bombarderad av alla kanaler samtidigt! 

Vill du veta mer om e-handel?

Malin Sandstrom rund

 

 

Vad vill du veta mer om e-handel? Malin svarar gärna på dina frågor.