Skip to the content

Webinar

Sälj komplicerade produkter online

Om du missade vårt webinar om hur man säljer komplicerade produkter online kan du ta del av det i efterhand. 

5 verktyg för B2B-företag som vill bli mer digitala i sin försäljning

Trots att alla undersökningar pekar på att kunder i största möjliga mån använder sig av digitala lösningar för att hitta information innan de köper en produkt/tjänst, avvaktar fortfarande en del företag med att ta steget och göra något åt sin försäljning online. Det kan kännas trögstartat och riskfyllt att förändra ett beteende hos en säljkår som är van vid att jobba uppsökande och ute på fält, och som ofta har en stor produktkännedom och kunskap med sig i bagaget.

Vi vill därför tipsa om 5 verktyg som kan hjälpa din kund men även dig som säljare att leverera bättre kundvärde.

  1. Verktyg 1: PIM-system

    Product Information Management (PIM) är verktyget som hjälper dig att berika och strukturera dina produkter på webben. Med hjälp av verktyget kan du sedan bygga innehåll och skicka ut till olika kanaler och marknader. Det kan vara allt från produktkataloger, Instagram, marknadsplatser likt Amazon men också förstås som en extra förlängd arm för kunden att själv göra all efterforskning via webben. Vill du veta mer om hur PIM fungerar kan du trycka här.

    PIM-system går att använda som fristående system med integration mot ditt CMS och/eller e-handelsplattform eller så väljer du ett som finns i e-handelsplattformen från början.
  2. Verktyg 2: Konfigurator

    En konfigurator är en typ av digitalt verktyg på webben som gör att besökaren kan sköta stor del av sin efterforskning på rätt lösning och produkt själv. Gemensamt för alla typer av konfiguratorer är att det behövs någon form av data för att bygga ihop ett lösningsförslag. Vanligtvis hämtas denna data från ett PIM-system alternativt från ett affärssystem, eller både och.

    Fördelen med en konfigurator är att du kan sy ihop både hårdvara med tjänster, ge besökaren en uppfattning om pris och samtidigt hämta in eventuella personuppgifter för att kunna bearbeta kunden i efterhand. Vi har spelat in ett webinar om just konfiguratorer ihop med vår vänner på Litium, det kan du se här

  3. Verktyg 3: Leadsgenerering

    Eftersom det sällan slumpar sig så lyckligt att PRECIS just när du ringer ett samtal till en potentiell kund så har de i sin tur PRECIS kommit på att de nog behöver din produkt behöver du säkerställa att informationen som finns om ditt företag på webben hittar till kunden först. Du behöver säkerställa att du dyker upp i deras flöde och är top of mind i din kategori av produkter och tjänster!

    Några tips på hur du gör det är genom till exempel: 
    * Nedladdningsbart material
    * Chat
    * Formulär för Kontakta oss/Nyhetsbrev
    * Uppdaterade PDF:er
    * Marketing automation verktyg

  4. Verktyg 4: Uppstart med enklare e-handel

    Kanske är det känsligt gentemot återförsäljare att starta en storskalig e-handel och med viss risk konkurrera ut de som också är dina kunder? Vi möter och får denna frågan i stort sett varje gång vi träffar B2B-bolag som på något sätt vill börja med digital handel men är osäkra på hur de skall lyckas att ta klivet. Vi brukar tipsa om följande åtgärder:

    * Fråga dina kunder rakt ut - hur skulle de se på att ni började? Kanske gör du en stor sak av ingenting? 
    * Fundera på vilka delar av ditt erbjudande ni kan sälja utan att riskera att krocka
    * Kan ni fokusera på en prisbild som gör att det inte blir fullskaligt priskrig?
    * Hjälp din återförsäljare genom att guida och visa kunden var närmaste butik finns och kanske till och med deras lagersaldo?

  5. Verktyg 5: Kundresan

    Med hjälp av kundresan kan du identifiera de mest betydelsefulla luckorna där kunder riskerar negativa upplevelser, eller i värsta fall lämnar relationen till ditt företag. Kundresan kan bland annat visa vilka steg kunden går igenom, hur de upplever det, vilka insatser ni som företag gör och vilka kontaktytor som finns.

    Skrämmande många bolag har ett ”inifrån och ut”-perspektiv på hur de tror och tänker att deras kunder vill nyttja deras tjänster. Betydligt färre har faktiskt satt sig ner och intervjuat eller undersökt hur nära detta är till sanningen. Ofta hålls det fast i gamla mönster och inarbetade vanor som sedan också kunden får nöja sig med att ta del av. Genom att ta reda på hur kunden vill handla hos er, hur de söker sin information, när de är redo för beslut och varför de lämnar kommer hjälpa dig att forma erbjudande såväl som organisation framåt.

Få dina utmaningar att bli möjligheter

I den här guiden berättar vi mer om invändningar och svårigheter som många B2B-företag upplever sig ha i samband med digitalisering, framförallt inom web och e-handelsområdet. Vi ger konkreta tips och idéer på hur du skall tänka för att komma över farthindret och våga satsa vidare.

Du kanske också är intresserad av...

  • ... att läsa mer om trenderna inom e-handel för 2022. Läs här!
  • ...lära dig mer om förskjutningen från B2B till D2C, hur skall du agera som bolag? Läs här!

  • ...få strategiska råd om hur du skall tänka omkring digital försäljning. Läs här!

Kontakta oss

Spot On