Skip to the content

1+1 kan mycket väl bli 3

För att kunna ge oss ut på en resa där bågen skulle spännas hårdare och där vi lovade oss själva att våga vara ännu lite mer modiga, blev det till slut tydligt att det behövdes mer muskler för att nå hela vägen fram. Vissa av delarna fanns men vissa behövde vi komplettera inom och resultatet blev därför samgåendet med Exsitec. Men hur väljer man egentligen rätt ”köpare” och vilka kriterier blir extra viktiga vid ett samgående? Hör vad vår tidigare CEO, numer affärsområdesansvarige Stefan Selvander har att säga.

 

Stefan – hur känns det nu så här snart 2 månader in i det nya partnerskapet?

- Det har varit lite som att befinna sig i en torktumlare under en period. En del av oss har ju vetat om det längre än andra och det informationsövertaget är viktigt att ha respekt för. Vissa frågor som redan känns avhandlade för mig är helt nya för någon annan och då gäller det att gå tillbaka och försöka vara så transparent det bara går. Men över lag tycker jag att det känns härligare för varje dag som går. Vi lär känna varandra bättre, vi förstår varandras processer mer och Exsitec har i sin tur fått en djupare och bredare bild av vad Spot Ons framgångskoncept varit och hur vi skall fortsätta behålla det momentum vi befann oss i under föregående år. Vi gjorde ju ett fantastiskt resultat både ekonomiskt och dessutom med en rejäl ökning i antal anställda vilket vi är väldigt stolta över.

Vilka likheter ser du mellan bolagen?

- Exsitec är ju trots sin storlek (nästan 500 anställda) extremt entreprenöriella. Bolaget så som jag lärt känna det nu drivs verkligen av lust och affärsmannaskap. Många har varit med länge och kanske till och påbörjat resan på deras Trainee-program för att sedan få möjlighet att blomma ut och växa vidare i organisationen. Där tycker jag det finns stora likheter med Spot On. Vi är ju starkt drivna av vår kultur och vill gärna se att alla våra medarbetare har möjlighet att utvecklas och blomstra hos oss.

Utöver detta så finns det förstås liknande tankar omkring målbilden som vi hade satt upp för oss själva tidigare också. Vi vill verkligen jobba för att bli Nordens vassaste partner inom digitala affärer, men då krävs det också att man kan finnas på plats i våra grannländer, att det går att komplettera med fler affärsområden och att vi vågar höras och synas mer än vad vi tidigare kanske gjort. Exsitec har ju haft en önskan och delvis påbörjat resan om att bli e-handelspartner men inte riktigt nått hela vägen fram.

Din roll har ju förändrats lite också, och kanske även andra delar av bolagets – kan du inte berätta lite mer om vad man kan förvänta sig av det affärsben du nu är ansvarig för?

- Absolut – just nu går vår del av verksamheten under namnet Digital Handel och där har vi samlat allt det som behövs för att underlätta för bolag att bedriva bästa möjliga kundupplevelse online. Vi på Spot On kommer ju in med stor erfarenhet inom e-handel och digital marknadsföring medan Exsitec bidrar med kunskap inom CRM och Marketing Automation. Just CRM och Marketing Automation är typiska områden vi hade identifierat som nästa steg för oss att börja jobba på, nu får vi cirka 15 konsulter och säljare ”på köpet”.

Ovan nämnda affärsområden finns med företag både innan, under och efter i kundens köpresa vilket ger oss en stor möjlighet att verkligen hjälpa till hela vägen. Det vi behöver jobba hårt på internt nu är att sätta processer för hur, när och var vi kan samarbeta över områdena. Alla kunder kommer förstås inte vilja eller behöva ha hjälp av oss på samtliga områden. Man kanske redan har befintliga system och partners som fungerar bra och då är det ju toppen. Men för de bolag som står i begrepp att se över detta kan det finnas en stor trygghet i att ha allt samlat hos en partner för att få skalfördelar, bättre kommunikationsvägar internt och förhoppningsvis mindre krångel. Storleksmässigt så är vi totalt sett nu nästan 100 personer i stället för tidigare 60.

Digital handel, det låter kanske inte som ett superoriginellt namn på ett affärsområde?

- Haha ja vi får se om vi kan komma på något lite mer spänstigt där framåt. Alla typer av förslag välkomnas tacksamt!

Vad kan Spot On’s befintliga kunder vänta sig av framtiden av allt det här?

- Först och främst så vill jag återigen påminna om att för vår del är det business-as-usual. Vi kommer fortsätta att leverera på samma premisser, med samma personer och samma kontaktvägar, där förändras inget. Det vi däremot får lite hjälp av är ju att vi nu blir lite fler personer och därmed förhoppningsvis både kan agera fortare när våra kunder behöver hjälp men också ge oss möjligheten att ta fler nya kunder.
Som nämnt ovan finns det ju nu också möjlighet att se över om vi även kan hjälpa till med fler affärsområden, det berättar vi gärna mer om i något möte.

Framöver så kommer också kommunikationen från oss att förändras. Just nu går vi under Spot On – a part of Exsitec men på sikt kommer varumärkena att slås ihop. Det innebär att exempelvis nyhetsbrev, sociala kanaler och webb, rekryteringsprocesser och annat kommer att flyttas över. Vi har inget exakt datum för detta än eftersom det är en lite större process men vi vill gärna hålla er kunder informerade under tiden så att ni känner er i trygga i det som händer.

Till sist, vad önskar du dig mest just nu?

- Ja, nu kan man ju inte annat än att erkänna att lite sommarledighet hägrar. Vi kommer att möta en händelserik höst, där vi hoppas kunna fortsätta vårt segertåg och hjälpa både befintliga och nya kunder att nå framgång med deras digitala affärer. Så att ladda batterierna och stå redo i startgropen i höst känns viktigt och något jag verkligen ser fram emot.

Pressrelease

Läs pressreleasen för förvärvet tidigare i våras.

Kontakta oss

Spot On