Skip to the content

Använder du fel e-handelsplattform? 

Har du svårt att accelerera din digitala affär för att du hela tiden får vänta in allt från uppdateringar, utveckling och information som du kan basera dina beslut på? Då kan det vara dags att se över om du faktiskt använder rätt teknik och e-handelsplattform.

(En liten hint, är det fler än 4 bör du titta efter något nytt!) 

1. Du har svårt att dra relevanta slutsatser baserat på data

Du kanske inte ens har tillgång till datan över hur sidans besökare beter sig på din sida, i vilka stadier de lämnar din varukorg eller på ett överskådligt sätt se vad som sker i inloggat läge? På vissa plattformar är detta nämligen instängt i plattformen och kan bara hämtas ut via förfrågan. Utan data går det inte analysera dina besökares mönster, produkters popularitet eller allt annat som är av värde för att kunna bedriva en lyckad e-handel. Se till att din leverantör omedelbart hjälper dig att se över detta.  

2. Ditt interna orderflöde går alldeles för långsamt

När din kund väl lagt sin order och det är tid för dig att hantera den i plattformen behöver du lägga en massa tid och manuellt arbete för att få relativt enkla saker att fungera. En del plattformar är i första hand inte byggda för inloggat läge vilket gör att de inte alltid är det bästa valet för exempelvis B2B-affärer. Det gör att utveckling av viss typ av funktioner hamnar långt ner på prioriteringslistan vilket i slutändan drabbar dig. 

3. Du har ingen specifik kontaktperson

Har du ett direktnummer till din projektledare eller får ringa ett supportcenter för plattformen och prata med diverse olika personer varje gång du får ett akutproblem eller behöver hjälp med en kampanj? Det skapar förstås både irritation och kostnad då någon behöver sätta sig in i din lösning på nytt vid varje tillfälle. Det finns förstås både för- och nackdelar med att ringa ett supportnummer. Du kanske kommer fram snabbare och blir inte så personberoende vilket kan passa för en del lösningar, men för andra större strategiska beslut blir det svårt att komma vidare. 

4. Det går för sakta...

Prestandan på din e-handel är viktigare än vad du tror. För långa svarstider riskerar inte bara tappad konverteringsgrad men försämrar också din ranking på Google, kundnöjdhet och förstås i slutändan resultatet. I samband med allt fler kampanjdrivna högtider såsom Black Friday, helgdagar och specifika produktlanseringar behöver du säkerställa att din e-handel klarar av att ta emot kraftigt ökad trafik.

5. Funktionalitet tar lång tid att utveckla 

Möts du ofta av svaret ”nej det stödjer inte plattformen” när du kommer med förslag på saker du vill göra? Behöver du vänta in att flera bolag i plattformen skall ha samma önskemål för att plattformsleverantören ens skall överväga att prioritera dina önskemål? Så skall det förstås inte vara, ta ett snack med din leverantör om det är plattformen som sätter stopp eller deras kunskap. Oavsett svar kan det vara en anledning till att ta sig en funderare om du verkligen jobbar med rätt förutsättningar för att utveckla din digitala affär.

6. Dina planer på att expandera på fler marknader...

...grusas av att plattformen helt enkelt inte har stöd basala funktioner som valuta och språkstöd. Det är också svårt att få till rätt momssatser, att skicka paket med utländska speditörer eller att lägga till det betalsätt som fungerar lokalt där du vill agera. Det skiljer sig otroligt mycket mellan länder hur användare föredrar att betala och få hem sitt paket. Makes you local är en aktör där du kan lära dig mycket om hur du kan accelerera din affär i andra länder.

7. Du lägger för mycket tid på tekniken

Som e-handlare och innovatör är ju förstås din roll att koncentrera dig på försäljningen, inte att jobba med felsökning av integrationer eller andra kopplingar. I en del projekt är det många partners inblandade, allt från ERP-leverantörer till SEO-konsulter. Om du känner att du blir bollad runt mellan olika aktörer och ingen riktigt vill ta ansvar kommer det att tära på din relation till slut. Be om att få ett konkret möte där inte bara du är produktägare utan där någon faktiskt också tar ansvar från andra sidan. 

8. Du kan inte använda de tjänster du vill

I ett låst system kan du tvingas att använda den lösning eller tjänst som plattformen redan valt och låst in dig i. Det kan handla om allt från kontaktformulär, kopplingar till specifika marketing automation system, sökfunktioner eller möjligheter till att hämta ut data i realtid. Det tycker vi känns ålderdomligt och tröttsamt - du skall förstås kunna välja den betalkanal, sökmotor eller affärssystem som passar dig bäst. 

Vilken e-handelsplattform passar dig?

Som oberoende e-handelspartner hjälper vi dig gärna att kravställa och därefter ta fram rätt valmöjligheter när det kommer till e-handelsplattformar. Din affär skall stödjas av tekniken - inte tvärtom! 

Kontakta oss

Spot On