Skip to the content

Hitta rätt e-handelspartner

När du ska byta ut din existerande e-handelsplattform eller testa e-handel för första gången är det viktigt att du hittar en partner som kan hjälpa dig att fatta rätt beslut under resan och som du känner dig trygg med. Det kan vara svårt ibland att skilja mellan olika partners och deras kompetenser så vi har därför sammanställt ett antal frågor som du som beställare kan ha med dig i din upphandling. Förhoppningsvis skänker de lite trygghet och kunskap för dig som produktägare eller beslutsfattare. 

  • Hur stor ambition har jag och mitt företag?

Ska ditt företag omsätta 1 miljon i digitala kanaler eller 10 miljarder? För oss på Spot On är det av yppersta vikt att veta hur ni internt strategiskt ser på era möjligheter att digitalisera er affär. Vi vågar lova att vi inte är ensamma som partner om att i stort sett kräva den transparensen heller. En gemensam målbild leder till tydligare krav och möjligheter att plocka "rätt" frukt snabbt.

Har ni svårt att hitta möjligheterna eller nyttan med digitaliseringen är det en god idé att välja en partner som har dokumenterad erfarenhet av att hjälpa andra företag i liknande situation. Har bolaget en bra affärsutvecklare eller digital strateg som kan hjälpa er, inte bara i början utan även under den fortsatta resan? 

  • Har min tänkta e-handelspartner bra referenser? 

Ta referenser och säkerställ (i den mån det är möjligt) att den bild ni fått under upphandlingsprocessen stämmer någorlunda överens med den som befintliga kunder/partners har. Tänk på att referenser inte nödvändigtvis måste vara inom exakt samma område som ni figurerar. Kanske har ni mer på att vinna att hitta en partner som jobbat med flertalet olika branscher? Ställ frågor om allt det du är orolig över - hur partnern agerat när ni haft olika åsikter, hur har tidrapportering fungerat, hur fungerar budgetkontroll och känns det som att de tycker att ni som kund är viktiga för dem? 

  • Hur vill jag att ett e-handelsprojekt skall gå till? 

Fastpris, är det verkligen en bra idé? Ja om ni som företag har en extremt tydlig idé och stor kunskap internt i exakt vad som skall göras och vad ni skall utföra. Och redan här faller tyvärr en stor del bort - helt enkelt för att det väldigt ofta innebär att man inte får med sig de bra idéerna som kommer utmed resans gång. Det kan vara genom att testkunder har input om förändringar eller att ni från organisationen internt får nya krav som behöver vara med i en lansering. Alla sådana förändringar kräver då tilläggsbeställningar.

Vi på Spot On tycker att det bästa är att jobba med en fast budget men med rörligt scope. Det innebär en så stor trygghet som möjligt för båda parter. Vi ser till att leverera inom den budget du har och du hjälper oss med att prioritera vad som är mest viktigt att få med. De punkter som kommer utanför får man antingen hantera i efterhand eller vara beredd på att öka budget för att få med. Målet är 

  • Vill jag jobba med en partner som löser jobbet här och nu eller vill jag hitta någon som kan hjälpa mig strategiskt under flera år?

Det finns massvis med fantastiska byråer som har hög kreativitet och som kan leverera otroligt ambitiösa förstaprojekt, men som sen går bet på att faktiskt kunna fortsätta stärka affären år efter år. Sedan finns det byråer som bygger små prototyper och hela tiden jobbar på att förfina och ändra små delar i konceptet baserat på den analys som hela tiden görs löpande. De vinner kanske inte de stora desingpriserna men du som kund får å andra sidan ett mervärde i ett förhoppningsvis bättre resultat. Fundera över vad som är mest värt för dig? Vill du ha båda gäller det att hitta en sådan byrå som både kan få dig att trilla av stolen i första skedet men som har mod och uthållighet att fortsätta utmana dig framåt. 

  • Vad är jag beredd att betala?

Välj en partner som arbetar i den prisklass du är bekväm med. Det finns jättemånga väldigt duktiga leverantörer som kan bygga en e-handel med många funktioner för mindre än 100 kkr och där du kanske inte har någon eller väldigt låg licenskostnad från e-handelsplattformen du eller de valt. Detta passar ofta de bolag som är precis nystartade eller som kanske bara vill testa på att sälja en produkt. Nackdelen är att det ofta kommer till en del kostnader man inte tänkte på från början och du blir ibland låst i att de funktioner just du vill ha helt enkelt inte finns.
Väljer du en typ av e-handelsplattform som ligger ett snäpp över så får du istället möjlighet att påverka och välja de funktioner just du vill ha, du får möjlighet till mer automatisering och framförallt en bra chans att faktiskt öka din digitala affär. Allt är ofta möjligt att åstadkomma med de plattformar som ligger i ett övre segment men det gäller att hitta en bra e-handelspartner som också hjälper dig strategiskt att gallra ut de viktigaste punkterna. 

Nyfiken på hur andra bolag har löst sina digitala utmaningar? Läs mer i våra referenscase!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Spot On