Skip to the content

Google Analytics 4 är här!

Och så meddelade Google till slut att UA, Universal Analytics inte längre kommer att samla in data från och med den 1 Juli 2023. Universal Analytics 360 kommer att leva kvar något längre, till den 1 oktober 2023.

All din data kommer finnas kvar i åtminstone 6 månader till men sen är det alltså god natt för Universal Analytics. Det är antagligen ingen slump att Google går ut med detta just nu när GDPR börjar bli en allt hetare potatis runtom i världen. Till exempel har Österrikes dataskyddsmyndighet haft uppe frågan och fällt ett bolag som bröt mot reglerna. Kortfattat bryter Google mot de europeiska GDPR-lagarna om att skyffla vidare användardata från Europa till USA.

Universal Analytics i sin nuvarande form har ungefär 10 år på nacken och mycket har hänt med cookiehantering, webbanalys och integritetsfrågor sedan dess. Det är också där Google Analytics 4 kommer in i bilden med sitt nya sätt att mäta och presentera din statistik. Bättre cross-device hantering, bättre integritetsskydd som enligt Google innebär att vi som marknadsförare kan känna oss trygga i att vi kan följa de regler som finns.

Det tekniska landskapet för digital marknadsföring står inför en stor förändring i och med utfasningen utav tredjepartscookies och svårigheten i att förlita sig på cookies generellt. Google Analytics 4 är designat för att ha en flexibel approach till datainsamling och kommer i framtiden använda sig utav datamodellering för att "fylla i luckorna" där det idag inte går att samla in besökardata. Detta betyder att du kan lita på dina siffror även om dina besökare surfar anonymt.

  • Data driven attribution. Istället för att det sista icke-direkta klicket får all ära, så använder GA4 maskininlärning för att attribuera konverterinen på ett mer rättvist sätt
  • Landsspecifika integritetsinställningar som låter dig skräddarsy hur varje besökares data ska hanteras, baserat på vilket land de surfar ifrån
  • Maskininlärning kommer också hjälpa dig att förutspå vilka målgrupper som mest troligen kommer att konvertera i dina kommande kampanjer. Fantastiskt!
  • Utökad integration mot andra Googleprodukter, så som Google Ads kommer göra det lättare att optimera kampanjer

GA4 lanserades redan 2020 men det är många som har hållit hårt i sina UA-uppsättning i tron om att det kommer dröja länge till dess att UA försvinner. Nu är det alltså dags att ta steget över till Google Analytics 4 på riktigt och ju förr desto bättre. Den dagen vi inte längre kan samla in statistik till Universal Analytics så vill vi inte behöva börja om på ny kula och dessutom behöva lära sig ett helt nytt verktyg.

Vår starka rekommendation är därför att man redan nu på allvar ser till att man har en skarp uppsättning av version 4 så att man har minst 12 månaders historisk data på plats den dagen UA inte längre är ett alternativ. Vi kan också hjälpa dig att titta på andra verktyg som motsvarar Googles men är anpassade efter europeisk lagstiftning. 

Ja jag behöver hjälp med detta

Bra - då har du kommit rätt. Vi är superduktiga på analys och strategi omkring Google och liknande verktyg. 

Läs mer om Digital marknadsföring

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Spot On