Skip to the content

Litium B2B-rapport 2022 - här kommer de viktigaste punkterna

Litium släpper sin årliga rapport där de med hjälp av 900 skandinaviska bolag tagit fram intressant fakta omkring tankar och beslut över digital acceleration. Vi har tagit fram tre punkter som vi tyckte var lite extra intressanta att diskutera vidare.

Du hittar hela rapporten här!

 

Reflektion 1

”Digital commerce is a C-level matter for B2B companies. In a majority of businesses, the overall responsibility lies with one or several of the company CEO, CMO and head of sales. 17% of B2B companies now have a dedicated head of ecommerce, 9% a digital strategist, in charge of digital sales."

Ja e-handel och digital marknadsföring har hittat upp i hierarkin och vi möter idag allt från styrelsemedlemmar, VD och marknadschefer i våra processer. Fler och fler bolag känner sig också redo att faktiskt anställa någon som enbart håller i de digitala processerna även inom B2B, alltså ecommerce manager. En sak vi funderar mycket på är dock varför vi aldrig stöter på försäljningschefen? Det är dags att börja ta resultatet av den digitala försäljningen på allvar och se det som en naturlig del av säljarnas vardagliga arbete. Vi har tidigare skrivit om varför vi tycker att just den rollen är extra viktigt i en upphandling av ny digital plattform.
Läs:Därför bör försäljningschefen vara inblandad i en e-handelsprocess

För dig som är försäljningschef och behöver få en större förståelse för varför ni ens skall satsa på e-handel så har våra kompisar på Exsitec skrivit ett bra inlägg här.

 

Reflektion 2

”Companies not yet selling through digital channels struggle to integrate new digital sales channels with their existing business models: 28% have difficulties translating personal sales and relations to digital and 18% have difficulties integrating digital sales with their existing business strategy”

Att börja med digital försäljning kan kännas både svårt och stort. Det finns många saker man behöver få på plats i sin sälj- och varumärkesstrategi för att kunna börja. Vi vet att många upplever det svårt att hantera förhållandet till sina återförsäljare. Känslan av att trampa dem på tårna eller mista viktiga delar av affären är typiska orosmoment som brukar komma upp när tankar på att börja sälja direkt till slutkund diskuteras. Det finns ju förstås möjligheter att undvika channel conflicts (kanalkonflikter) om man vill. Vi ger dig tipsen här!

 

Reflektion 3

”Less than half of B2B companies (43%) currently measure the return on investment (ROI) of their digital sales initiatives.”

Det ter sig lite märkligt för oss att man väljer att investera flera hundratusen (ibland miljoner) i en lösning utan att sen följa upp hur det faktiskt går?! Många företag har svårt att hitta bra och mätbara mål med sin e-handel och därför blir det förstås också trixigt att avgöra om det faktiskt går bra eller inte.

Med hjälp av kontroll över köpflöden i exempelvis Google Analytics, konstant arbete med att hela tiden optimera din lösning och modet i att ta strategisk hjälp så kan du faktiskt också säkerställa att du får ROI på din insats.

Strategisk hjälp?

Har ni fastnat i ert arbete omkring e-handel, digitala affärer och digital marknadsföring? Vi hjälper er gärna att komma vidare genom att erbjuda mångårig kunskap och erfarenhet inom ämnet. 

Spot On