Skip to the content

Punchout-lösning för ditt företags e-handel

För många bolag inom B2B är saker som punchout och EDI-lösningar oftast ett krav från kunderna för att kunna bedriva någon form av digital försäljning. Stora mängder orders som dagligen hanteras kräver ibland en enklare väg än att knacka in dessa manuellt direkt i e-handelsplattformen. Då kan en punchout lösning vara rätt väg framåt!

Vad innebär punchout?

En punchout-lösning hanteras genom att kunden startar upp sitt inköpssystem (vanligtvis affärssystemet) och klickar sig därifrån vidare till e-handelssidan. Väl där lägger kunden sina produkter i varukorgen precis som vanligt, men istället för att ordern skall betalas och slutföras i e-handeln så skickas beställningen automatiskt tillbaka till inköpssystemet. Där tar den ordinarie processen för inköp vid och ordern slutförs där som vanligt.

Vilka fördelar finns med punchout?

Först och främst ett viktigt klargörande, en punchout skall jämföras med att beställa direkt ifrån sitt inköpssystem, inte som att beställa från en vanligt e-handel som privatperson. När du tvingas beställa direkt ifrån ditt inköpssystem så krävs det att sortimentet hela tiden är uppladdat korrekt med rätt produkter, rätt priser och rätt information för just ditt kundnummer. Det slipper du med en punchout eftersom all information då ändras på ett och samma ställe – nämligen i e-handeln.

Med en punchout-lösning får man också en möjlighet att ge kunden en bättre användarupplevelse och det finns stora möjligheter att jobba med personalisering i form av till exempel kampanjer och produkter. Utöver detta så går det också att berika produkterna med betydligt mer information än vad som brukar vara möjligt i till exempel ett affärssystem. Saker som säljande text, bilder, videos och ritningar underlättar alltid för kunden i köpprocessen, oavsett om det gäller B2B eller B2C.

Hur implementeras en punchout?

För att kunna implementera och integrera de olika systemen som behöver prata med varandra måste det först och främst identifieras mellan vilken typ av kommunikation som används. Det kan till exempel handla om OCI (open catalog interface) eller cXML (commerce extensible markup language).

Under själva projektet så används den standard som behövs för att få stöd mellan inköpssystem, kunder och e-handelsplattformen. När man väl har en standardlösning på plats så kan den återanvändas till andra kunder med samma standard.

Naturligtvis kommer det att finnas önskemål som ställer tekniska krav från olika kunder vilket gör att en sittning med din affärssystemsleverantör såväl som e-handelspartner är att rekommendera innan projektet dras igång.

Mer om B2B

För dig som jobbar på ett bolag som i första hand vänder sig till andra företag så finns det massvis med bra och roliga saker att jobba med digitalt. Vi har samlat några inlägg som kan intressera dig här:

  • Kundportal - så minskar du intern administration
  • Behöver ditt företag ett PIM?
  • 5 verktyg för B2B-bolag som vill bli bäst på digital försäljning

Kontakta oss

Spot On