Skip to the content

5 saker en kundportal kan vara till hjälp med

Står du i valet och kvalet att investera i en kundportal eller plattform för dina återförsäljare och funderar på om det verkligen är värt pengarna? Vi hjälper dig med 5 tips som gör att du lättare kan räkna hem ROI på din satsning.

  1. Du kan ge dina kunder service 24/7
    Gå till dig själv – älskar du att sitta i telefonkö, passa orimliga telefontider eller nås av att personen du behöver få tag på vabbar eller gått för dagen? Nej precis. Då uppskattar förmodligen inte din kund det heller. Med hjälp av en kundportal kan enkla frågor ställas och få ett svar samt att beställningar kan läggas oavsett tidpunkt.

  2. Minskad belastning på support och innesälj
    Er kundsupport är ofta den första och viktigaste kontakten med potentiella nya kunder såväl som befintliga. De får bra input på kunders problem och önskemål och bör således ha den rollen, inte minst för att ge marknad och försäljningsteamet bra information om vad kunder efterfrågar för typ av information. Låt dem jobba med annat än att svara på standardfrågor om allt från öppettider till specifika prisfrågor.

  3. Mindre risk för fel
    Mänskliga faktorn ligger ofta bakom det mesta tyvärr – precis sånt en kundportal kan förebygga. Ni får in all information i ett system som samtliga kommer åt och där en uppdatering automatiskt skjuts ut till exempelvis webb, pdf-blad, kataloger och annat. Kunden får bekräftelse på order och kan själv gå igenom och ångra om något blivit fel.

  4. Möjlighet att pusha ut erbjudanden
    Har ni nya produkter, erbjudanden eller kanske information om produkter som du tycker att dina kunder bör få reda på? Använd din kundportal som informationsbärare. Genom att exempelvis erbjuda produkter som passar ihop med de som din kund vanligtvis köper finns stora möjligheter att öka snittvärdet på varje order.

  5. Ge säljarna möjlighet att ägna sig åt kundutveckling
    Tänk om den traditionella säljrollen hade handlat om att faktiskt affärsutveckla kunden i stället för att bara vara en ordermottagare av repetitiva beställningar? Låt kunden göra det vardagliga arbetet när det passar dem bäst och låt övrig försäljningstid handla om samarbete och möjligheter framåt! 

Vill du veta mer om kundportaler?

Kontakta oss

Spot On