Skip to the content

Minska intern administration med hjälp av en kundportal

Får dina säljare oftare agera orderläggare och kundsupport än att faktiskt affärsutveckla kunderna och få dem att köpa mer?

För många bolag som inte har rätt digitala verktyg och stöd i sin organisation är detta en vardag som bitvis kan göra arbetet både tungt och monotont. Samtidigt kanske dina produkter eller organisation än så länge inte redo för fullskalig e-commerce med olika betalkanaler, kampanjer, digital marknadsföring och optimering. Då kan en kundportal vara helt rätt väg att gå!

Med en kundportal kan du hjälpa dina befintliga kunder med saker som:

  • Självbetjäning online oavsett tidpunkt på dygnet
  • Se orderhistorik och specifika priser
  • Lägga nya ordrar
  • Ladda ner produktinformation såsom ritningar, bilder och annan information
  • Hitta kontaktvägar i organisationen
  • Få tillgång till nya tjänster och erbjudanden på ett smidigt sätt

Det är ingen hemlighet att fler och fler kunder värdesätter att kunna lägga sina beställningar själva och framför allt vid det tillfälle som passar dem. Framöver kommer det således bli otroligt viktigt att kunna serva kunder med rätt information oavsett tidpunkt eller kunskapsnivå. En annan viktig punkt är att ni som bolag också behöver vara måna om att stärka ert varumärke på andra sätt än via personlig kontakt.

Målet med en kundportal är förstås att förenkla för kunden men det handlar lika mycket om att ni som bolag skall förenkla för era säljare. Låt dem jobba med att affärsutveckla befintliga kunder såväl som att jobba uppsökande med nya spännande prospekt, snarare än att de skall sitta fast i administrationsträsket.

Rätt plattform för kundportaler

Idag har de allra flesta ehandelsplattformarna all funktionalitet som krävs för att bygga en kundportal. Du behöver ett CMS och ett PIM-system i första hand. Om möjligheterna finns att koppla på en E-com del är det att föredra, för kanske kommer du framöver vilja börja sälja på nya sätt? 
Läs mer om de marknadsledande plattformarna vi jobbar med!

PacsOn hjälper sina kunder 24/7

"Den nya webben skapar förutsättningar för att oss att ta PacsOn till nästa nivå. Vi kan öka den digitala försäljningen, locka nya kunder på ett sätt som vi inte kunde förut och koppla ihop besökare på webben med våra säljare för att bygga nya, långsiktiga kundrelationer. Dessutom stärker webben PacsOn som ett samlat varumärke.
- Cecilia Brodén, PacsOn

Kontakta oss

Spot On