Skip to the content

När ska företag investera i ett PIM?

Tillhör du gruppen som har massvis med information i diverse olika excelark, icke-uppdaterade pdf-filer, dropbox och affärssystem? Detta leder till att det blir svårt att överblicka och säkerställa att informationen är uppdaterad och korrekt, vilket i sin tur kan leda till felbeställningar, onödiga returer och allmänt dålig stämning både internt och externt med din kund. Att investera i ett PIM kan vara lösningen på dessa problem men också en affärsdrivande åtgärd för att kunna öka försäljningen. Häng med så förklarar vi hur!

PIM – Product Information Management är det system som hjälper dig att berika dina produkter med sådant som inte får plats i exempelvis ditt affärssystem. Det kan handla om bilder, filmer, beskrivande och säljande text om tjänsten/produkten. Dessutom fungerar PIM:et som en tjänst som hjälper dig att föra vidare korrekt produktinformation till allt från offertförfrågningar, katalogframställning, rekommendationsmotorer, sociala medier, marketplaces och annat.

Vad innebär ett PIM för ditt företag?

För att få ordning på hur produkter och varianter skall förhålla sig till varandra och vad som skall visas på webben så är det bra att sätta sig ner tillsammans med den partner du valt och gå igenom alla förhållanden. Hur många produkter har du? Hur många varianter av varje produkt finns det? Behövs det en integration mot affärssystemet? Finns det någon typ av prisstruktur som påverkas beroende av antal eller kund? Den här typen av förstudie kommer göra det enklare att välja vilket PIM-system som passar din verksamhet och budget.

Hur stort blir ett PIM-projekt?

Om du idag enbart har en vanlig webbsida så kommer du behöva lägga till en komponent för PIM – det är den absolut enklaste och smidigaste varianten. Du kommer förmodligen behöva betala en licenskostnad beroende på vilken plattform du har idag och om det är den du ska fortsätta med. Du kommer också behöva investera en del i utvecklingstid för att få till alla fält och kategorier. Dessutom behöver du förmodligen hjälp från din ERP-leverantör med import av produkter från din masterdatakälla.

Men kommer den täcka ditt behov? Kanske inte. Vi rekommenderar därför att du vågar se projektet ur ett större perspektiv. Med tanke på hur marknaden och kunders köpbeteenden ser ut idag är det inte helt otippat att du framåt kommer gå från enbart offertförfrågningar till att börja sälja online – då kan det vara värt att ha möjligheten i den plattform du valt.

Det finns idag flertalet olika PIM-system på marknaden. Vi jobbar tex med Litium, Norce och Vendre. Samtliga ger dig även stöd med e-handelsmodellen om den framöver kommer behövas.

Vilka från företaget bör vara med i ett PIM-projekt?

Ett bra sätt att ta reda på sina behov och få en större förståelse för projektet är att sätta ihop en grupp som tillsammans med en partner har en PIM-workshop. Den gruppen bör bestå av produktägaren för hela projektet, det vill säga den som är kontaktperson och ansvarig för budgeten men också personer som har detaljkunskaper om produkterna och tjänsterna ni levererar. Det kan till exempel vara inköpsansvarig, produktansvarig, support, IT-ansvarig osv. Tillsammans med den partner ni tänkt er för projektet går ni igenom vilka typer av förhållanden alla produkterna har till varandra, olika scenarios och vad resultetat skall vara. Tillbaka från partnern får ni förslag på plattform, estimat över ekonomin i projektet, en projektplan och tidslinje.

Överlag är det viktigt att tänka på att en person som vardagligt har en 100%-tjänst kommer att behöva lägga en del tid och avvara 

Olika plattformars PIM

Vill du veta mer om vilka plattformar som har PIM i sin produktportfölj?

Kontakta oss

Spot On