Ballingslöv

Så tar sig Ballingslöv an privatmarknaden med ny e-handel för sitt badrumssortiment.

Ballingslöv har alltid legat långt framme i önskan om att driva digital försäljning. Sedan tidigare har bolaget till exempel använt sig av digital mötesbokning,"Kitchen Small Talk”, med möjlighet för kund att träffa en expert via skärmen för att diskutera köksrenovering.

Känslan av att kunna utöka och faktiskt driva en ren e-handel började dock smyga på och sedan september 2022 finns det nu möjlighet för privatpersoner att köpa sina badrumsmöbler direkt via Ballingslöv sida. Ett lyckat projekt med stora möjligheter att gå direkt från varumärke till privatperson, men också att lyfta och hjälpa butiker till merförsäljning samt förbättrat kundflöde.

 

Kundens köpresa lade grunden för e-handel

Ballingslöv har identifierat att majoriteten av deras kunder börjar sin köpresa online. Under
Covid-19 pandemin blev det ännu tydligare att ett omtag omkring all kommunikation med
kunden behövde hanteras och framför allt ge Ballingslövs säljare möjlighet att möta kunden i
ett mycket tidigare skede i deras kundresa. Att beställa kök och badrum är en stor investering och det kräver mycket kunskap för att säkerställa att det blir rätt med produkter, utrymme och säkerhet.
 
Vi ville inte nöja oss med att bara bli något mer digitala efter Covid-19, vi ville säkerställa att vi framtidssäkrade och breddade vårt varumärke digitalt. Pga av stor efterfrågan och världsläget förändrades kändes det helt rätt att gå vidare med projekt e-handel .
- Daniel Astrén Flodqvist, E-commerce projektledare Ballingslöv
En lärande start gav kontroll över hela e-handelsflödet

Det interna projektet med e-handel påbörjades på ett enkelt sätt genom att erbjuda
befintliga kunder en kokbok av den från TV kända kocken Tareq Taylor till specialpris. Det
blev en typ av after-sales med möjlighet att då följa ett helt köp, från CRM i Hubspot till
försäljning på plattformen Litium. Det gav också en snabb inventering i vad som behövde
hanteras internt i form av kontroll på order, plock och packning av vara och att kunna
fortsätta att bearbeta kund även efter köp.
”Även om kök och badrum kan kategoriseras som sällanköpvaror så är kontrollen över
varumärket och att alltid vara top-of-mind en viktig faktor för oss.”
- Daniel Astrén Flodqvist, E-commerce projektledare Ballingslöv
När väl köpflödet kontrollerats och hanterats var det dags att påbörja arbetet med de riktiga
produkterna. Idag kan du beställa en enkel badrumsmöbel som produkt men också
konfigurera en hel serie med allt kommod, blandare, speglar och belysning. Genom e-
handelsplattformen Litium, tillsammans med PIM-systemet InRiver, hanteras samtliga
produkter med allt från relationer till varandra, bilder, beskrivande texter och lagersaldo. All
masterdata hämtas via integration mot Ballingslövs affärssystem Navision. Betalning av
varor sker via Klarna och ger möjlighet till flertalet olika alternativ för kunden. Leverans av
varor sker direkt hem till slutkonsument med Ballingslövs egna lastbilar – allt för att kund
skall känna en genuin omtanke från varumärket från start till mål.

Samarbetet med butikerna är fortsatt viktig och mycket av all mötesbokning online sker till
exempel fortsatt med hjälp av alla kunniga säljare ute i landet. Under hela köpresan finns möjlighet att chatta med support, hitta svar på vanliga frågor eller få tips och tricks via nedladdningsbara guider. Ett stort fokus ligger förstås också på att ta fram inspirerande bilder av produkterna för att kunden skall känna sig redo att ta beslut online.


Resultat

I ett tätt samarbete under cirka 12 månader gick Ballingslöv och Spot On – a part of Exsitec
från idé till lansering. Redan ett fåtal dagar efter märktes det att besökarna inte bara tittade
utan faktiskt också handlade direkt.
”Vi är jättenöjda över resultatet som e-handeln visat upp. Samarbetet med Spot On har
fungerat jättebra och det känns tryggt att ha dem med oss på den här resan. Hjalmar
Kungsman från Spot On och Daniel Flink på Ballingslöv har varit otroligt bra och haft
fantastiskt samarbete under hela projektresan.”
- Daniel Astrén Flodqvist, E-commerce projektledare Ballingslöv

”Ballingslöv är en kund vi haft förmånen att jobba med under ett antal år. Det gör att vi dels lärt känna varandra bra och kan ha full transparens mellan oss i olika besked och beslut, men dels får vi också möjlighet att strategiskt planera och lägga upp projektet för bästa möjliga leverans.”
- Tommy Svenningsson, projektledare Spot On - a part of Exsitec
OM BALLINGSLÖV
Ballingslöv AB grundades 1929 och ingår i koncernen Ballingslöv International AB.
Ballingslöv International AB innefattar flera koncept inom kök, bad och förvaringslösningar
och är representerade i stora delar av Europa. Ballingslöv International ägs till 100 % av Stena
Adactum AB.
badrumsinspiration-compact-slat-morkgra OM BALLINGSLÖV
Ballingslöv AB grundades 1929 och ingår i koncernen Ballingslöv International AB.
Ballingslöv International AB innefattar flera koncept inom kök, bad och förvaringslösningar
och är representerade i stora delar av Europa. Ballingslöv International ägs till 100 % av Stena
Adactum AB.

 

Läs mer om försäljning till slutkonsument online

https://www.exsitec.se/hubfs/MalinS_rund.png

Malin Sandström

Försäljningschef e-handel

Mobil: 072 467 50 20
Epost: Malin.sandstrom@exsitec.se

Kontakta mig om lösningen