Skip to the content

Bättre kundupplevelse på BE Groups nya e-handel

Stålgrossisten BE Group hade bra rutin på e-handel, men var i stort behov av förnyelse för att kunna möta kundernas allt högre krav. Tillsammans med Spot On har BE Group utvecklat en e-handelslösning som både förenklar och förhöjer köpupplevelsen för besökaren.

BE Group är norra Europas ledande stålgrossist med ett brett sortiment av produkter inom stål, rostfritt och aluminium. Företaget var tidiga på bollen med e-handel – redan 2003 lanserades en lösning för försäljning online.

– Vi uppdaterade sajten 2011, men sedan dess har vi inte gjort några förändringar. Webbshopen som vi har ersatt nu var väldigt utdaterad och plattformen gick inte att utveckla mer. Det var ofrånkomligt att vi behövde en ny lösning, säger Jens Karlsson, marknadschef på BE Group.

Inledde samarbete med Spot On

BE Group hade också identifierat en tydlig förändring i kundbeteende, där kunderna inte bara vill handla online utan också använda sajten för att samla information inför ett köp. BE Group krokade arm med Spot On för att möta den här utvecklingen.

Uppdraget var att bygga en hemsida och e-handel för den svenska och finska marknaden, med Litium som ny plattform. Det främsta önskemålet var hög användarvänlighet och generös informationsdelning. Projektet startade sommaren 2020 och har drivits i nära samarbete med BE Groups svenska och finska enheter. I juni 2021 nylanserades BE Online med flera smarta funktioner.

  Vi har framför allt tillfört en helt annan transparens nu som våra kunder har efterfrågat, genom det nya PIM-systemet. Med full tillgång till information om produkter, priser, lagersaldo och leveranstider, samt flera möjligheter att söka i sortimentet sparar kunden tid, säger Jens Karlsson.

Teamet på Spot On har en bra förståelse för vår affärsprocess, är lösningsorienterade och har effektivt hanterat både integrationer och användarvänligheten i gränssnittet

- Jens Karlsson, Marknadschef BE Group

Mer tid för kundvård

Den nya e-handelsplattformen gör det inte bara enklare för kunderna att handla online, utan fungerar också som ett verktyg för kundvård.

– Relationer är en mycket viktig del i vår försäljningsstrategi. Plattformen ska göra att våra säljare får ännu mer tid för att ge våra kunder bättre service och support vid mer komplexa frågor. Många enkla frågor kan kunden få svar på direkt på webben, dygnet runt och oavsett om våra säljare finns tillgängliga, säger Jens Karlsson.

Vill inte luta sig tillbaka

Han ser den digitala affären som ett pågående projekt – BE Group kommer inte att luta sig tillbaka för att den nya sajten är lanserad. Nu fortsätter vidareutvecklingen tillsammans med Spot On. I ryggen har parterna ett välfungerande lagarbete.

– Teamet på Spot On har en bra förståelse för vår affärsprocess, är lösningsorienterade och har effektivt hanterat både integrationer och användarvänligheten i gränssnittet, konstaterar Jens Karlsson.

Ambitionerna för framtiden är höga. Nästa stora milstolpe är att lansera e-handel för marknaden i Baltikum.

– Vår vision är att vi ska bli den bästa leverantören i branschen i den här kanalen. På kort sikt har vi som mål att öka antalet användare på e-handelsplattformen och fortsätta utveckla funktionaliteten, säger Jens Karlsson.

BE Group är verkligen en perfect match för oss på Spot On. Bolaget har en härlig inställning till digitalisering, det är många beroenden att förhålla sig till och de är dessutom ute på en internationell resa som vi mer än gärna fortsätter hjälpa dem med framåt!

Andreas Engman, Pre-sale och projektledare Spot On

OM BE GROUP

BE Group är ett ledande handels- och serviceföretag med ett brett sortiment inom stål, specialstål, armering, rostfritt och aluminium. Koncernen har anor från slutet av 1800-talet och finns i dag i sex länder i Europa. Kunderna återfinns inom både tillverknings- och byggindustrin runt om Östersjön. BE Group har cirka 650 anställda. Läs mer här.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev