Skip to the content

NTM:s satsning på e-handel skapar mervärde

Målet: säkerställa lokaljournalistikens framtid. Lösningen: e-handel. NTM vågade tänka utanför boxen och är nu framgångsrika handlare på nätet. Spot On har lotsat lokalmediekoncernen på resan.

En av Sveriges största koncerner för lokal media, NTM, ville utöka med ett nytt intäktsben som ser till att journalistiken lever vidare om annonsörerna och prenumeranterna skulle backa. Lösningen blev e-handel – som inte enbart bidrar till ökad lönsamhet, utan också skapar mervärde för privatkunder och lokala företag.

– Jag tycker att vi har varit väldigt modiga som har vågat sätta i gång den här typen av tjänst. Vi som mediebolag är födda för flera hundra år sedan och har nu gett oss in på en superdigital och stark marknad, säger Sandra Löwgren, affärsområdeschef e-handel på NTM och fortsätter:

– Men den tydliga förändringen i köpbeteende hos konsumenterna samt att vi har hela kedjan från marknadsföring till distribution inom koncernen gjorde att detta kändes självklart, ingen inom organisationen tyckte att det här var en märklig satsning.

Samarbetet med Spot On inleddes 2020. Uppdraget var att bygga en e-handelslösning på Litiums plattform där NTM:s tidningar från Småland till Norrbotten har sina egna webbshopar.

En plattform - 16 olika webbshoppar

Genom dessa shopar säljer nu lokala och nationella företag sina produkter (allt från kaffe till böcker och inredningsdetaljer) direkt till konsumenter. Den som är tidningsprenumerant hos någon av NTM:s titlar får specialerbjudanden, men shoparna är öppna för alla.

NTM sköter publicering, marknadsföring, försäljning och distribution, medan företagen står för lagerhållning och paketering.

– Grundidén är att hjälpa lokala producenter och butiker att nå ut till fler kunder. Vi lanserade detta mitt under pandemin när många företag såg sin verksamhet pulveriseras. Då kunde vi komma med det här erbjudandet om att sälja varor genom våra webbshopar, varor som körs ut till slutkundens dörr, berättar Sandra Löwgren.

Signa upp på nyhetsbrev

Vill du få mer löpande information om e-handel från oss? 

Har nu sålt vidare konceptet

NTM hade redan flera viktiga pusselbitar på plats för att bli framgångsrika inom e-handel – enorm räckvidd genom flera titlar och tillhörande kommunikationskanaler, ett eget distributionsföretag som kör hemleveranser samt en säljavdelning med direktkontakt till näringslivet.

E-handelslösningen med de 16 webbshoparna har tagits emot så väl att NTM nu sålt vidare konceptet till ett antal stora mediahus som inom kort också är igång med lösningen.

– De andra mediehusen blir våra externa partners som vi kommer att samarbeta med inom flera områden, exempelvis kring sortiment och utveckling av plattformen. De kommer att få exakt samma uppställning på sina webbshopar. Planen framåt är att sälja produkter på varandras marknader för att kunna erbjuda våra kunder ytterligare räckvidd, säger Sandra Löwgren.

"Enkelt och kul att jobba med Spot On"

Hon beskriver samarbetet med Spot On som helt avgörande för framgången. En viktig nyckel är att teamet är proaktiva i sitt arbete.

– När vi har nya önskemål kommer teamet med två eller tre alternativ på lösningar. Det bollandet känns både enkelt och kul. I synnerhet i samarbetet med våra externa partners är behovet av en stark teknikpartner stort, för det blir komplext när fyra mediehus ska samsas om en lösning. Här känner vi oss trygga med Spot On, säger Sandra Löwgren.

OM NTM

NTM är en av Sveriges största koncerner för lokal media. Kärnan i verksamheten är det redaktionella arbetet i mediehusen, från Småland till Norrbotten. NTM har nyhetskanaler som når cirka 70 procent av invånarna i kanalernas geografiska områden.

Kontakta oss