Skip to the content

Tibergs Möbler vässar sin e-handel med kundanpassade funktioner

Tibergs Möbler vill att deras nära 100-åriga kunskap ska kännas lika påtaglig på webben som i den fysiska butiken. Tillsammans med Spot On har möbelföretaget nu lanserat en ny sajt som förverkligar detta, bland annat genom en kundvänlig konfigurator.

Tibergs Möbler är ingen ny spelare på inredningsmarknaden. Företaget grundades 1923 och har kört e-handel i ett decennium. Nu har man tagit stora kliv framåt för att vässa kundupplevelsen online, i och med plattformsbyte och partnerskap med Spot On.

– I samband med att vi bestämde oss för Litium som ny plattform kom vi i kontakt med Spot On, som vi direkt fick förtroende för. Mycket för att de inte bara kunde vara en teknisk partner, utan också hjälpa oss framåt, säger Pernilla Clausen som är Web Project Manager på Tibergs Möbler.

E-handel i framkant

Målet var att skapa en ny sajt med e-handel som signalerar att Tibergs Möbler ligger i framkant i branschen, och som på ett tydligare sätt knyter ihop de olika delarna av företaget.

– Webben ska vara en förlängning av vår butik, all kunskap som finns i huset ska förmedlas även där. Allting ska gå så sömlöst som möjligt och det ska kännas som Tibergs Möbler på alla plan. Det ska inte vara någon skillnad mellan att besöka oss på nätet eller i butiken, förklarar Pernilla Clausen.

Konfigurator för e-handel

En viktig pusselbit för att åstadkomma detta var att satsa på funktioner som ger kunden valmöjligheter. Spot On byggde därför en konfigurator där kunden kan utforma sin egen soffa genom att testa olika tyger och färger.

– Nu har vi en framtidssäkrad lösning på plats som gör det lätt för kunden att göra personliga val även online. Det shoppas mycket genom konfiguratorn, så vi kommer absolut att satsa på fler kundvänliga funktioner i samma anda, säger Pernilla Clausen.

Integrationer mot e-handel

Under projektet har Spot On även löst viktiga integrationer, bland annat mot företagets affärssystem för orderhantering så att samma system används för webb och butik. Detta bidrar till ökad sömlöshet. Integrationer mot tredjepartslösningar som ger en snabbare sökfunktion och vassare produktrekommendationer är också på gång.

 

Vill du läsa mer om hur Spot On jobbar med integrationer? 

Bra timing i lansering trots pandemi

Tibergs Möbler prickade in sitt webbprojekt mitt under pandemin – beslutet att satsa togs långt tidigare. Men möbelbranschen blev en av vinnarna i krisen och såhär i efterhand känns timingen för den nya sajten väldigt rätt, menar Pernilla Clausen. Nu finns det en stabil grund att växa utifrån.

Hon tipsar andra företag som står inför att utveckla sin digitala lösning att samarbeta med en partner som vågar sålla bland idéer och prioritera de insatser som kommer ge störst värde.

– Sedan tror jag att det är viktigt att känna kemi för den som ska utveckla den digitala lösningen. Är man på samma plan och har en god dialog kan det mesta lösas, konstaterar hon.

 

Om Tibergs Möbler

Tibergs Möbler har sålt kvalitetsmöbler och inredning sedan 1923. Utöver e-handel har företaget ett  möbelhus på 3000 kvadratmeter i Göteborg.

Det har varit väldigt roligt att jobba med Tibergs. De är modiga, entreprenöriella och kreativa vilket gör att vi får många idéer till oss som vi sedan får jobba med att förverkliga tekniskt. Jag ser fram emot ett fortsatt gott samarbete!


- Maria Holgersson, projektledare Spot On

E-handel för B2C-företag

Vill du veta mer om hur du som säljer till privatpersoner kan lyckas med din e-handel? Spot On har stor kunskap av allt från att välja rätt plattform till att gå in i detalj och analysera hur du med hjälp av små medel kan öka dina konverteringar. 

Prenumerera på vårt nyhetsbrev