5. Fokusera på vad kunden behöver
Den här typen av projekt tenderar tyvärr ganska ofta att landa i vad ett fåtal interna kollegor anser att företaget behöver för att lösa utvalt problem/möjlighet. Oftast sitter du och dina kollegor på en sån djup kompetens över hur saker bör hanteras internt att ni ibland glömmer att lyfta blicken och istället titta på hur det ser ut utifrån. Vad blir vinsten för kunden om ni gör på det här sättet?
Ett tips är att titta på de personas/kundgrupper du har idag och försöka sätta dig in i hur de skulle göra för att hitta dig och ditt företag. Varför skulle de handla av dig och varför? I vilka forum finns de och vilket språk föredrar de? Speglar din digitala supersäljare det de eftersöker? Ta gärna in en duktig UX-utvecklare/ digital strateg för att hjälpa dig mappa upp dina kundgrupper om du känner dig osäker.
Efter att du inventerat och förstått dina kundgrupper kan det vara värt att satsa på referensgrupper som snabbt kan hjälpa dig att avgöra om du är på rätt spår. Om ingen i gruppen är det minsta intresserad av det du tänkt är det bättre att ändra planen innan du lägger massa tid (och pengar!) på att genomföra den.
Sist men inte minst är det också jättebra att göra kundintervjuer, detta förstås för att få fram viktig och nödvändig data över hur du på bästa sätt skall lägga fram ditt budskap digitalt. Referensgruper, UX, prioritering och kundintervjuer är vanliga exempel på vad en bra digital partner kan hjälpa till med.