Skip to the content

Vad är ett PIM-system?

Vad är ett PIM-system (Product information Management) och varför är det bra om du har ett till din e-handel och webb? Ett PIM kan enklast beskrivas som ett digitalt verktyg för produkthantering, där du på ett strukturerat sätt samlar all data om dina produkter och tjänster. Skillnaden mellan ett PIM och ett affärssystem (ERP) är att i PIM-systemet berikar du produkterna med bilder, mer informativ text, filmer, produktblad och mycket mer. Det ger ditt företag en möjlighet att öka konverteringen -  oavsett produkt, marknad eller tidpunkt på dygnet.

Checklista - behöver du ett PIM-system? 

  • Idag finns all data över dina produkter/tjänster utspridda på olika digitala verktyg men ibland också i pärmar eller via tillverkarens egna webb.
  • Ni får mycket frågor till kundtjänst från kunder om bilder på produkter i olika vinklar, priser, teknisk dokumentation, nedladdningsbara produktblad, rörligt material och mer.
  • Efter arbetstid är det svårt som besökare att få fram rätt produktinformation om era produkter/tjänster eftersom personalen, som kan informationen, har gått hem för dagen
  • Nuvarande webb känns platt och oinspirerande för dina besökare. 
  • Ni finns på flera marknader och har problem med att manuellt strukturera vilka produkter som skall vara synliga på respektive marknad.
  • Er produktdata är ej tillgänglig för att via API:er kunna kopplas mot exempelvis Amazon, Prisjakt, Google shopping etc.
  • Ni är flera på företaget (och kanske även externt) som jobbar med att berika produkterna på er webb eller e-handel, men du vet aldrig ifall de andra gjort sitt jobb innan du trycker på knappen för uppdatering på webben. Det finns med andra ord en risk för dubbletter, felpublicerade artiklar och halvfärdiga sidor.
  • Ni upplever en ökad konkurrens digitalt från era kompisar i branschen och vill kunna visa upp era produkter på ett bättre sätt, öka er digitala närvaro och kort och gott - komma in i matchen!

Känner du igen dig och ditt företag i någon punkt? Bra - då kan ett PIM-system vara lösningen för dig.

Ofta väljer företag att skapa sin produkt i sitt ERP-system och använda detta som master. Där ligger all nödvändig data såsom artikelnummer, EAN-koder, prisstrukturer, lagsersaldo mm.

När produkten förs över i PIM-systemet ges en chans att berika med content såsom bilder, säljande text, språk, marknader, kampanj-hantering och annat som inte lämpar sig för ett ERP-system.

Ändringar du gör i PIM syns direkt på din webb. Nu är all information anpassad för olika marknader, personaliserad och enkelt att hantera - både för dig och besökare.

Målet är förstås att din besökare skall utföra den åtgärd du önskar. Det kan handla om ett köp, en nedladdning av produktblad, en offertförfrågan eller någon annan form av digital transaktion som stärker din affär

Välj rätt PIM-system för din verksamhet

Vi har samlat några enkla tankar och frågor du bör ställa dig inför en upphandling av ett nytt PIM-system. Läs gärna igenom och gör egna reflektioner över vad som passar din affär och få därmed en bättre möjlighet att göra en bra upphandling. 

Att köpa och välja rätt PIM-lösning för ditt företag kan ofta fastna i ett internt perspektiv där kostnad och intern tidsbesparing blir de största anledningarna till ett byte från nuvarande lösning.

Glöm inte bort att tänka utifrån-och-in, hur kan du hjälpa dina besökare och kunder genom att skaffa ett PIM-system?

Vilka fördelar ger ett PIM-system?

Genom att ha en central insamlingsplats över all data från dina produkter kan du som företag göra många bra vinster. Du säkerställer till exempel att all produktdata är komplett och uppdaterad innan den går live på webben och med hjälp av ett workflow ser du enkelt vilka uppgifter som är tilldelade dig. Med samma ursprungliga källa för all data minskar dessutom risken för fel vid korrekturläsning inför olika tryckprodukter och design. Dessa och flertalet till olika effektiviseringar gör att investeringen i ett PIM ofta betalar sig fort.

PIM-system finns i många fall redan inbyggt i den e-handelsplattform du väljer, tex hos Litium eller Storm.  Det går också bra att använda sig av ett separat som tex InRiver eller annat tredjepartssystem som passar just din inriktning bäst. 

Därför hjälper ett PIM-system din kund

Med all tillgänglig information på internet gör vi konsumenter mycket av researchen inför ett köp själva. Hittar vi inte det vi söker på en sida så finns nästa sida med liknande produkter en sökning bort. Därför är det otroligt viktigt för dig som företag att visa relevant fakta på din webb. Det kunder kan efterfråga och som du enkelt hanterar i ett PIM-system är tex:

  • Pris
  • Lager
  • Tekniska produkspecifikationer
  • Bilder/Filmer
  • Recensioner från andra som köpt produkter
  • Relaterade produkter
  • etc

Ett bra PIM-system ger dig också möjlighet att publicera samma data på flera olika marknader och i flera olika kanaler. Kunden upplever ett omnichannel*-tänk och du slipper sitta med hjärtat i halsgropen över att du inte korrläst uppdateringar i katalogen. Så länge all data är rätt i PIM-systemet är det också vad som kommer visas utåt i alla dina kanaler.

*Omnichannel = När du ger din besökare/kund samma upplevelse oavsett om de besöker dig på webben, i en butik, via en app, annons, e-post eller via en katalog.

Därför hjälper ett PIM-system dig internt

För dig som användare finns det stora fördelar med att ha ett kvalitativt PIM-system istället för en enkel produktkatalog, eller kanske enbart en enkel ”hemsida”. Du kommer att uppleva en helt annan kontroll över din data, oavsett om du har valt att PIM-systemet skall vara där du har din master data eller om det ligger i ditt affärssystem.

Du kommer att kunna berika dina produkter med mer informativa texter, skapa fält för produkters olika attribut och därmed också ge kunden en möjlighet att filtrera sin sökning.

Andra bra grejer är att du kommer få en bättre kontroll och förhoppningsvis minska dina returer. Detta eftersom kunden kommer ha mycket mer information om din produkt/tjänst och därmed minimera risken för felköp.

Sist men inte minst, din SEO gillar verkligen verkligen PIM-system också.

 

Läs mer om Litiums PIM här

Läs mer om Storms PIM här

Vill du ta del av våra erbjudanden vi har gällande PIM just nu?