Fler affärer med sökmotoroptimering (SEO)
Sökmotoroptimering (SEO) handlar om hur du ska kunna synas framför dina konkurrenter, när någon söker efter det du erbjuder. Målet med SEO är att varje relevant sökning ska leda till ett besök på just din webbplats. Och till skillnad från när du annonserar kommer du själv äga din investering – eftersom att du investerar i din egen webbplats. Väl genomförd sökmotoroptimering är därför ofta en mycket lönsam investering.
Det här är SEO
Precis på samma sätt som med sökannonsering med Google Search Ads, handlar SEO om att ranka – att synas i Googles sökresultat, när någon söker efter det du pratar om på din webbplats. Men istället för att köpa annonser för att synas så visas du på grund av att Google bedömer att din sida ger ett relevant svar på sökarens fråga. Om du dessutom är den som har det mest relevanta svaret, visas din sida överst i sökresultatet. Det förutsätter att du även har en teknisk korrekt sajt samt att även andra webbplatser går i god för din sajt genom att länka till den. Google bedömer alltså webbplatsens innehåll och relevans inom det aktuella ämnet. Därför är det nästan omöjligt att ranka på sökningar som inte har med innehållet på din webbplats att göra. Man kan lite förenklat säga att en väl optimerad webbplats är tekniskt korrekt, har bra innehåll och gillas av andra.
Investera i dig själv
Eftersom arbetet med sökmotoroptimering innebär att vi bygger upp trovärdigheten för din webbplats, är det just en investering i din webbplats. Speciellt i jämförelse med annonsering, som handlar om att betala för varje klick och besök på webbplatsen. Och när man investerar i sig själv kan man gott kosta på sig att tänka lite mer långsiktigt. Eftersom väl genomförd SEO med fördel sker över tid, så passar det långsiktiga perspektivet extra bra här.
Bättre ranking med optimerad länkprofil
Många förknippar SEO-arbete med att justera kod och text på webbplatsen, i hopp om att Google enkelt ska förstå att just min webbplats är den som bäst svarar på sökfrågan. Det här är i sak korrekt. Men det är endast en del av sökmotoroptimeringen som sker på själva webbplatsen. En stor del av arbetet handlar om att förstärka och optimera sajtens länkprofil. Varje länk som pekar på din webbplats fungerar som en voteringsröst som legitimerar och intygar att din webbplats innehåller bra och relevant information i ämnet. Ju fler webbplatser som länkar till dig, desto högre relevans. Dessa externa länkar, i kombination med bra och optimerat innehåll, ligger till grund för Googles bedömning att din webbplats är den som bäst kan besvara sökfrågan. Genom att skaffa fler länkar, från relevanta webbplatser, förbättrar du rankingen och därmed synligheten i sökresultatet. Det här är den enskilda åtgärd som ger starkast effekt på resultatet. Därför behöver du en genomtänkt strategi för förstärkning och optimering av länkprofilen.
Hur kommer jag igång med SEO?
Ett första steg är att börja prata med oss genom ett enkelt möte. Vi låter en erfaren strateg analysera nuvarande status och förslå förbättringar och åtgärder. I våra analyser ingår även ett konkret åtgärdsförslag som visar vilka insatser som ger mest effekt för pengarna. Sedan är det bara att börja arbetet med att optimera för en bättre synlighet och fler affärer. Vi har sedan starten hunnit hjälpa många företag att utforma och genomföra SEO-strategier som ger fler riktiga affärer. Hör gärna av dig om du vill prata mer om möjligheterna att använda sökmotoroptimering för att öka din lönsamhet. Läs mer om digital marknadsföring här.
Prenumerera på vårt nyhetsbrev