Skip to the content

Integrera din e-handelsplattform mot olika system

Integrationer mellan olika typer av kritiska system för er affärsverksamhet är idag något utav en förutsättning för kundupplevelsen men också för att ditt interna jobb skall fungera så smärtfritt som möjligt. Integrationer underlättar det manuella arbetet samt minskar risken för felaktiga uppgifter och beställningar. Det märks också tydligt att i samband med att digitaliseringen och e-handeln specifikt ökar, så växer behovet av integrationer mellan olika system som är involverade i systemfloran.

Vilka fördelar ger en integration? 

När du integrerar din e-handelsplattform mot andra IT-system får du en möjlighet att skapa en bättre helhet och därmed kunna effektivisera dina och besökarens flöden. Det kommer garanterat leda till minskad administration internt, möjlighet för dig som bolag att sälja mer på webben och därmed också leverera fler ordrar till förhoppningsvis nöjda kunder. 

Genom att bygga eller hämta redan befintliga API:er kan vi koppla ihop de flesta systemen, oavsett vilken version eller vad systemet hanterar. Det vi behöver veta är vilken data som är relevant att hämta och hur den skall visas - därefter löser vi det tekniska ihop med den er IT-leverantör.

Hitta på karta illustration

Hur lång tid tar det?

Även om vi integrerat mot samma affärssystem tidigare kan det ändå behövas en utredning för att säkerställa att resultatet blir som vi tänkt oss. Även om vi tidigare integrerat mot just ditt ERP går det sällan att göra en ren copy-paste.

Utredning tar från 40h och uppåt beroende på omfattning av projektet. Våra duktiga Tech Leads har lång erfarenhet av att leda och dokumentera arbetet för integrationer vilket gör att resultatet kommer kunna användas i upphandlingssyfte eller för ren dokumentation. 

Jonas&Jonas

Fler tips

Nedan har vi samlat några blogginlägg som kan vara till nytta för dig som vill känna dig förberedd på att göra en upphandling där integrationer kan vara en viktig del av projektet. 

IT-system vi integrerat mot i tidigare projekt

  • Jeeves
  • Pyramid 
  • Microsoft Dynamics 
  • Monitor
  • Harmony
  • Visma
  • SAP
  • IFS
  • Bison
  • Epos
  • Salesforce
  • Diverse egenutvecklade system
  • Betaltjänster som Klarna, Swish, Payex, Svea, Adyen etc
  • InRiver
  • Bilregistreringssystem Fordonsdata

 

Tekniskt tunga 

På Spot On jobbar idag ett 50-tal konsulter som alla har en stor teknisk kompetens inom ett antal olika system. Vi har en väl utvecklad process för hur vi jobbar med integrationer vilket möjliggör driftsäkra och stabila lösningar för dig som kund. 

Kontakta oss