Skip to the content

Snabbt om Spot On

  • Grundat: 2011
  • Antal medarbetare: ca 35
  • Antal team: 5st
  • Kontor: Jönköping och Göteborg
  • Omsättning 2019: ca 37 MSEK, positivt resultat sedan start.
  • Plattformar: Litium, Storm Commerce, Episerver och Umbraco
  • Antal aktiva kunder: cirka 40 på olika plattformar
  • Branscher: B2C och B2B inom bla tillverkning, grossist, industri, detaljhandel och tjänstesektor. 
  • Antal pingisbord: 1

Det här hjälper vi dig med

Spot On har sin bakgrund inom e-handel, webb- och systemutveckling, BI och affärsutveckling. Vi har genom åren hjälpt allt från små nystartade bolag till stora multinationella bolag att utveckla sin digitala affär på nätet. Den digitala affären behöver inte alltid nödvändigtvis resultera i en ren e-handel utan vi hjälper bolag på flertalet olika sätt att digitalisera och transformera sin affär. 

Några av de områden vi jobbar med:
  • Digitalisera ditt företags erbjudande
  • Skapa bättre interna förutsättningar med hjälp av rätt verktyg
  • Affärsutveckla och vara ett bollplank för företag som vill bli bättre på digitala affärer
  • Analysera kundresor för att säkerställa att du alltid är relevant
  • Erbjuda hållbar och långsiktig digital utveckling
  • Hjälpa ditt företag bli bäst i klassen oavsett plattform

Letar du ny partner?

5 skäl att välja Spot On

  1. Mångårig erfarenhet av digital transformation för företag
  2. Ekonomiskt stabilt företag med stora ambitioner
  3. Väl utvecklade processer för att driva webbprojekt från start till mål
  4. Nytänkande, transparenta och drivna
  5. Trevliga och roliga om vi får säga det själva. :) 

Läs mer om processen här

Kanske har du hört om oss från någon referens eller så har vi kontaktat dig. Oavsett - vi vill alltid träffa dig för att höra mer om ditt företag. Ibland via ett webbmöte, ibland träffas vi på plats hos er eller oss - du bestämmer.

På första mötet kommer vi presentera oss, vårt arbetssätt, lösningar och kunder vi jobbar med idag. Men helst vill vi ju höra så mycket som möjligt från er så förbered er på tusen frågor! 

I samband med vårt första möte kommer vi säkerligen ställa många frågor som inte har en teknisk karaktär. Det handlar istället mer om era affärsmål, era kunders beteende, hur ni jobbar internt och hur ni är vana att jobba i projekt. Vi kommer också fråga om er budget och ambition med projektet för att säkerställa att vi upplever era förväntningar.

Att vi ställer denna typ av frågor handlar mycket om att vi skall förstå var våra tekniska lösningar ger er så stor kick-back som möjligt. Vi vill ju att lösningen skall stödja era affärsmål, inte stjälpa. 

Efter att vi träffats några gånger och fått ställa en massa frågor kommer ni få ett lösningsförslag tillbaka från oss. Där kommer vi lämna ett estimat baserat på det vi fått reda på och erfarenheten vi har med oss sedan tidigare av liknande projekt. Vi kommer att ha tittat på era "must haves" i första hand för att inte riskera att projektet sväller och blir alldeles för stort och svårmanövrerat. 

Våra avtal skickas digitalt via GetAccept där du enkelt kan signera och även låta andra i organisationen granska. Du kommer ha gott om tid att läsa igenom och komma med synpunkter innan du bestämmer dig. Det är viktigt för oss att allt är tydligt och klart och därför bokar vi gärna en tid för uppföljning av avtalet. 

Vi följer förstås GDPR och skriver på NDA-avtal om det behövs. 

När avtalet är signerat så startar projektet baserat på det datum vi kommit överens om. Vi börjar med att ha en gemensam träff med den projektledare och team som skall ansvara för lösningen och dig som kund. Tillsammans går vi igenom vad det är som skall göras så att alla förstår mål och förväntningar. 

Vi kommer också titta på tidsplaner, prioriteringar, börja prata med eventuella samarbetspartners och leverantörer, sätta upp miljöer och mycket annat. 

Alla på Spot On har stor vana av att jobba med agila principer. Är du nyfiken på att veta mer om vad det faktiskt innebär? Här finns ett superbra klipp som beskriver det bra ifall du tror att det arbetssättet kan passa dig. (Skulle det vara så att du känner dig väldigt väldigt osäker och ointresserad så hittar vi garanterat en mellanväg som passar alla bra också!)

Väldigt kortfattat: Projektet kommer vara uppdelat i sprintar om cirka 3-4 veckor/per sprint. Under sprinten jobbar vi tillsammans - vi utvecklar och ni ställer krav och testar. När sprinten är slut godkänner ni och vi kan gå vidare till nästa punkt. 

Vi bestämmer tillsammans ett lämpligt datum och tid för lansering. Har vi ett datum att förhålla oss till så kommer det vara enklare att prioritera och ställa krav på när saker skall levereras. Det finns annars en risk för att båda utveckling och testning drar ut på tiden vilket inte kommer gynna varken dina affärsmål eller vår produktivitet. 

Efter lansering har vi några veckors extra support för att ta hand om eventuella buggar eller önskemål som kan uppstå. 

(Att fira med tårta är också en viktig punkt!)

Det är egentligen nu allt börjar. Det är nu vi kan börja mäta, lära oss av dina besökare, förbättra och lägga till saker vi kanske rensade bort i första versionen. Genom att ha en upparbetad backlog riskerar du inte att hamna i en ond spiral där allt läggs på hög för att sedan bli ett mastodontprojekt fem år senare. 

Vi gillar att jobba datadrivet och kommer gärna med förslag på hur du kan förbättra innehållet för att nå dina affärsmål ännu snabbare! 

I ett sånt här stort projekt med allt från många olika externa parter till många inblandade internt har Spot On lyckats navigera och alltid agerat professionellt och tydligt. Vi har fått rapporter om budget och tidsåtgång veckovis och det har alltid varit fokus på att det övergripande målet och helheten går först.

Peter Manfredsson, Supply Chain Manager Ludvig Svensson

Jag fick direkt en bra känsla för Spot On, de gav snabbt ett intryck av att vara ett trevligt gäng som gillar när det händer saker och alltid sätter kunden i centrum. Vi såg även positivt på att de jobbar i team där det finns flera olika kompetenser och att alla i teamet ska känna kunden.

Henrik Georgsson, Head of IT and e-commerce Dynamic Code

Vår kultur och omvärld

Det kan låta lite väl pretentiöst att prata om sina kollegor som en stor familj men det är nog faktiskt så många av oss känner. Vi har väldigt kul ihop och vårt krav på att enbart anställa människor som identifierar sig som snälla har nog en stor påverkan på klimatet. Vi gör mycket saker ihop; allt från quiz, AW, padel på lunchen och förstås även mer arbetsrelaterade saker som event, mässor och workshops. 

På Spot On pratar vi ofta om jämställdhet och vikten av att vara ett välkomnande bolag, oavsett kön eller ursprung. Vi försöker att göra vårt bästa för att dra ett strå till stacken och göra IT-sektorn mer uppblandad. Vi stödjer tex organisationer som Hello Girl! och hjälper gärna till som rådgivare på digitala utbildningar.

För oss är det viktigt att ge tillbaka till samhället vi lever i och göra vad vi kan för att minska belastningen på vår miljö.

Vi jobbar aktivt med vårt miljöarbete och är miljöcertifierade. Det innebär, bland annat, att vi sopsorterar, reser så miljövänligt det går och att vi alltid väljer de ekologiska och vegetariska alternativ som erbjuds i första hand. 

Vi stödjer också organisationerna Secret Santa, Musikhjälpen, Missing People och Naturskyddsföreningen.

Är du vår nästa stjärna?

Om du blir nyfiken på att jobba hos oss får du gärna titta på de tjänster vi har lediga just nu. Skulle inget passa går det alldeles utmärkt att skicka en ansökan spontant. 

Kontakta oss