Börja konverteringsoptimera - så här mycket kan du tjäna
Konverteringsoptimering innebär att du med små förändringar på din e-handel kan öka resultatet. Det kan handla om att öka ordervärdet, få fler avslutade köp eller fler återkommande kunder. För att hitta just dessa förändringar krävs ett ständigt pågående arbete och testning, du kan nämligen aldrig veta på förhand om det är förslag 1, 2 eller 3 som ger högst resultat. Det kan därför vara skönt att få en inblick i vad kostnaden för ett pågående arbete potentiellt kan ge för resultat och utdelning.
Så funkar vår modell
Fyll i de blåmarkerade fälten i "Nuvarande läge" och "Förväntad ökning" för att se effekten av konverteringsoptimering samt ROI - Return on investment. Håll musen över den svarta lilla informationsknappen om du behöver hjälp.
Nuvarande läge
Optimeringspotential
Hur stor ökning i procent som är rimlig beror på en mängd faktorer. Den främsta faktorn är hur mycket du arbetat med optimering tidigare. Om du redan har en relativt optimerad webbsida är 2% förbättring mycket medan en helt ooptimerad webbsida ofta kan förbättras med 10-20%. Värt att notera är att avkastningen fortsätter även efter arbetet med A/B-tester vilket gör att även en till synes liten ökning betalar av sig över tid.
Efter optimering
Avkastning
Investeringskostnad
I vår modell räknar vi med en investering på 50 000 kr per månad. Denna kostnad representerar Spot Ons arbete med att analysera er webbsida, generera förslag på förbättringar, ta fram skisser och detaljera förslagen, stämma av och prioritera, sätta upp tester och utvärdera utfallet.
Kontakta oss